250365 Historische Perspektiven auf Grenzziehungen zwischen Sonderpädagogik und Allgemeiner Pädagogik (S) (WiSe 2023/2024)

Contents, comment

In der aktuellen Diskussion um die Entwicklung inklusiver Schule wird die traditionelle Grenzziehung zwischen Allgemeiner Pädagogik und Sonderpädagogik in Frage gestellt. Für die Etablierung der Sonderpädagogik ist die Verbesonderung ‚ihrer‘ Klientel über den Behinderungsbegriff und die historischen Vorläufer zentral und erscheint verschränkt mit der Hervorbringung eigener Institutionen (Moser, 2005). In dem Seminar setzen wir uns mit historischen Entwicklungen und theoretischen Grundlagen auseinander. Ein besonderer Fokus liegt auf den Entwicklungen bezogen auf den heutigen Förderschwerpunkt Lernen (Werning & Lütje-Klose, 2016) u.a. hinsichtlich der Frage, wie die Etablierung der Hilfsschule als eigene Schulform diskursiv begründet wurde (Weisser, 2017). Insbesondere bezogen auf Fragen zur Sonderpädagogik im Nationalsozialismus umfasst das Seminar auch eine kritische Auseinandersetzung mit der sonderpädagogischen Geschichtsschreibung (Brill, 2011). Die seitens der Disability History (Waldschmidt, 2010) formulierte Kritik an einem ausschließlichen Fokus auf den Perspektiven professioneller Akteur*innen wird in der Auseinandersetzung mit der Behindertenbewegung und der Entwicklung integrativer und inklusiver Bildung aufgegriffen.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE-IndiErg13 Inklusion E2: Theorie und Geschichte der inklusiven Pädagogik, der Heil- und Sonderpädagogik Study requirement
Student information
25-ISP1 Grundfragen der Sonderpädagogik und inklusiven Pädagogik E2: Die Geschichte der Heil- und Sonderpädagogik unter besonderer Berücksichtigung des Förderschwerpunktes Lernen Study requirement
Student information
25-ISP1_2 Grundfragen der Sonderpädagogik und inklusiven Pädagogik sowie der Heterogenität und individuellen Förderung E2: Die Geschichte der Heil- und Sonderpädagogik unter besonderer Berücksichtigung des Förderschwerpunktes Lernen Study requirement
Student information
25-UFP3 Werte und Ziele in Erziehung und Bildung E1: Geschichte/Klassiker der Pädagogik Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 57
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 60
Address:
WS2023_250365@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_427292647@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
57 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, September 15, 2023 
Last update times:
Friday, September 8, 2023 
Last update rooms:
Friday, September 8, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=427292647
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
427292647