230305 Kulturwissenschaftliche Perspektiven auf Sprachaneignung im Kontext von Migration und Integration (S) (SoSe 2020)

Contents, comment

Die Veranstaltung wird voraussichtlich in einer Mischung aus synchronen und asychronen Anteilen stattfinden. Die erste Sitzung wird als Zoom-Meeting zur geplanten Seminarzeit beginnen (Mo., 20.04., 14.15 Uhr). Eine Einladung folgt.

Die Zweitspracherwerbsforschung (ZSEF) hat sich noch bis in die 90er Jahre des 20. Jahrhunderts fast ausschließlich auf psycholinguistische und kognitiv-interaktionistische Theoriebildungen sowie entsprechende methodische Verfahren gestützt. Zur Jahrhundertwende konnten sich vor allem in der englischsprachigen ZSEF soziokulturelle Ansätze etablieren, die auch die soziale Dimension des Zweitspracherwerbs (ZSEs) berücksichtigen. ZSE wurden daher beispielsweise vermehrt als Teil biographischer Entwicklungsprozesse und in seiner Relevanz für die Identitätsentwicklung von Lernenden untersucht. Dieser Ansatz hat sich vor allem im Kontext von Migration und Integration als besonders produktiv erwiesen.
Bei soziokulturellen Ansätzen der ZSEF wird Sprachentwicklung in Anknüpfung an die Kulturhistorische Schule der Psychologie als Teil der kulturellen Entwicklung der Lernenden und der Gesellschaft verstanden, aber selten aus kulturwissenschaftlicher Perspektive thematisiert. Im Seminar soll dieser Schnittstelle zwischen Zweitspracherwerbsforschung und kulturwissenschaftlicher Forschung nachgegangen werden.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 14-16 C01-243 06.04.-17.07.2020

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-M6a_b Sprache und Kultur im Kontext von Politik und Gesellschaft Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 28
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2020_230305@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_198267252@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
17 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Monday, February 3, 2020 
Last update times:
Wednesday, February 19, 2020 
Last update rooms:
Wednesday, February 19, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=198267252
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
198267252