Dieses Seminar beschäftigt sich mit der Geschichte des Kapitalismus in globaler Perspektive. Wann begann der Kapitalismus? Welche Faktoren begünstigten die Entstehung dieses sozio-ökonomischen Systems? Wo und wann entstand der Handelskapitalismus und was sind die Ursachen für den Übergang hin zum Industriekapitalismus? In dem Seminar werden Entwicklungen in verschiedenen Weltregionen, darunter China, Westasien und Europa thematisiert und miteinander verglichen. Warum sich der Industriekapitalismus zuerst in England durchsetzte ist ebenfalls Gegenstand des Seminars.
Literatur: Blackburn, Robin. The Making of New World Slavery. From the Baroque to the Modern, 1492-1800, London 1997; Mielants, Eric. The Origins of Capitalism and the ‘Rise of the West‘, Philadelphia 2007; Heller, Henry. The Birth of Capitalism, London 2011; Kocka, Jürgen. Geschichte des Kapitalismus, München 2013
Frequency | Weekday | Time | Format / Place | Period | |
---|---|---|---|---|---|
weekly | Di | 12-14 | X-E0-226 | 09.10.2017-02.02.2018
not on: 10/31/17 / 12/26/17 / 1/2/18 |
Module | Course | Requirements | |
---|---|---|---|
22-M-4.3 Mastermodul Moderne
4.3.5 |
Masterseminar | Study requirement
Graded examination |
Student information |
22-M-4.4.10 Profilmodul "Globalgeschichte"
4.3.5 |
Masterseminar | Study requirement
Graded examination |
Student information |
22-M-4.4.7 Profilmodul "Sozial- und Wirtschaftsgeschichte"
4.3.5 |
Masterseminar | Study requirement
Graded examination |
Student information |
22-M-4.5 Forschungsmodul
4.3.5 |
Masterseminar | Student information | |
25-FS-EM Einführungsmodul | E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten | Student information | |
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten | Student information | ||
25-FS-GM Grundlagenmodul | E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten | Student information | |
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten | Student information |
The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.
Degree programme/academic programme | Validity | Variant | Subdivision | Status | Semester | LP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Studieren ab 50 |
A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there: