220307 Die Neue Welt „entdecken“: Spanische Conquistadores und Chronisten im Originalton (Ü) (SoSe 2025)

Contents, comment

Am 3. August 1492 stach Christoph Kolumbus von Spanien aus in See, um über den Atlantik eine westliche Route zu den Ressourcen Indiens (Gold, Silber und Gewürze) zu finden. Nach 36 Tagen auf See stieß der Entdecker auf Land, die heutigen Bahamas, und „entdeckte“ (aus europäischer Sicht) in den Folgewochen Kuba und Hispaniola (das heutige Haiti und die Dominikanische Republik). Auf drei weiteren Explorationsfahrten erschloss Kolumbus weitere Inseln der heutigen Karibik und segelte entlang Teilen des zentralamerikanischen Festlandes. In der Übung „die Neue Welt ‚entdecken‘“ verfolgen wir anhand des Logbuchs von Chrisoph Kolumbus sowie der Schriften weiterer früher Chronisten und Konquistadoren den ersten Kontakt der Europäer mit der unbekannten Umwelt und der Bevölkerung der Amerikas. Uns interessieren dabei sowohl die wirtschafts- und geopolitische Ausgangslage vor der Überfahrt in Spanien, wie auch die Frage, mit welchen Erwartungen die Spanier in der „Neuen Welt“ ankamen, und wie diese den Erstkontakt mit den verschiedenen Kulturen, auf die sie stießen, beeinflussten. Neben der dichter mit Quellen belegten europäischen Perspektive, beziehen wir auch den Blick einiger indigener Chronisten auf die fremden Ankömmlinge mit ein.

Requirements for participation, required level

In der Übung werden neben deutschen auch spanische und englische Forschungstexte und Quellen diskutiert. Dafür sind keine umfassenden Sprachkenntnisse erforderlich, erwartet werden aber Grundkenntnisse in beiden Sprachen sowie die Bereitschaft, sich regelmäßig spanisch- und englischsprachige Texte selbständig zu erschließen.

Bibliography

Brendecke, Arndt. The Empirical Empire. Spanish Colonial Rule and the Politics of Knowledge. Berlin: De Gruyter, 2016.
Crosby, Alfred W. The Columbian Exchange. Biological and Cultural Consequences of 1492. 30th anniversary ed. Westport: Praeger, 2003.
Deagan, Kathleen A., and José María Cruxent. Columbus's Outpost Among the Taínos. Spain and America at La Isabela, 1493-1498. New Haven: Yale University Press, 2002.
Earle, Rebecca. "“If You Eat Their Food …”: Diets and Bodies in Early Colonial Spanish America." The American Historical Review 115, no. 3 (June 1, 2010 2010): 688-713.
Gunsenheimer, Antje, and Ute Schüren. Amerika vor der europäischen Eroberung. Neue Fischer Weltgeschichte. Frankfurt a. M.: Fischer, 2016.
Jansen, Maarten E. R. G. N., Virginia M. Lladó-Buisán, and Ludo Snijders. Mesoamerican Manuscripts: New Scientific Approaches and Interpretations. The Early Americas: History and Culture. Leiden; Boston: Brill, 2019.
Reinhard, Wolfgang. Die Unterwerfung der Welt Globalgeschichte der europäischen Expansion 1415-2015. Historische Bibliothek der Gerda Henkel Stiftung. 2016.
Restall, Matthew. Seven Myths of the Spanish Conquest. New York: Oxford University Press, 2003.
Rinke, Stefan. Conquistadoren und Azteken: Cortés und die Eroberung Mexikos. München: C.H. Beck, 2019.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 14-16 S1-129 07.04.-18.07.2025
not on: 5/1/25 / 5/29/25 / 6/19/25

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.1 Theoriemodul Übung Sprache Study requirement
Student information
22-2.2_a Methodikmodul Übung Sprache Study requirement
Student information
22-B4 Profilmodul Geschichtswissenschaft Historische Orientierung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
Registered number: 37
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2025_220307@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_512103569@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
37 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 1
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, June 12, 2025 
Last update times:
Friday, April 4, 2025 
Last update rooms:
Friday, April 4, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
exercise (Ü) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=512103569
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
512103569