220152 Auf dem Weg in die Moderne? Theorien zum Verhältnis von Mittelalter, Früher Neuzeit und Moderne (GST) (WiSe 2021/2022)

Contents, comment

Was bedeutet eigentlich ‚Mittelalter‘, ‚Frühe Neuzeit‘ und was bedeutet ‚Vormoderne‘? Und warum sollte das außerhalb universitärer Seminarräume wichtig sein? Die Veranstaltung stellt einige Theorien vor, die unsere Gegenwart auf jeweils unterschiedliche Weise mit der – zum Teil fernen – Vergangenheit in Beziehung setzen. Auf Basis dieser konkreten Fragestellung soll deutlich werden, welche Vorstellungen von Geschichte die jeweiligen Theorien entwickelt haben. Neben diesem ‚roten Faden‘ wird es zugleich darum gehen, Kernbegriffe, die in den verschiedenen Geschichtstheorien eine zentrale Rolle spielen, wie etwa Säkularisierung, Rationalisierung oder Ausdifferenzierung, in ihrer Bedeutung zu bestimmen.
Die einzelnen Sitzungen der Veranstaltung bauen aufeinander auf. Eine regelmäßige Teilnahme ist deshalb zwingende Voraussetzung für eine erfolgreiche Teilnahme.

Bibliography

Jaser, Christian, Lotz-Heumann, Ute und Pohlig, Matthias (Hgg.), Alteuropa – Vormoderne – Neue Zeit. Epochen und Dynamiken der europäischen Geschichte (1200–1800) (Zeitschrift für historische Forschung. Beiheft 46), Berlin 2012.
Koselleck, Reinhart, Zeitschichten. Studien zur Historik, Frankfurt/M. 2000.
Latour, Bruno, Wir sind nie modern gewesen. Versuch einer symmetrischen Anthropologie, Frankfurt a. M. 2008.
Luhmann, Niklas, Das Problem der Epochenbildung und die Evolutionstheorie, in: Epochenschwellen und Epochenstrukturen im Diskurs der Literatur- und Sprachtheorie, hg. von Gumbrecht, Hans-Ulrich und Link-Heer, Ursula, Frankfurt/M. 1985, S. 11-33.
Spiegel, Gabrielle, Structures of Time in Medieval History, in: The Medieval History Journal 19,1 (2016), S. 21-33.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 14-16 ONLINE   11.10.2021-04.02.2022

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.1 Theoriemodul Grundseminar Theorien in der Geschichtswissenschaft Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 33
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2021_220152@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_297025829@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
29 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, September 19, 2021 
Last update times:
Friday, September 17, 2021 
Last update rooms:
Friday, September 17, 2021 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
basic seminar in theories in historiography (GST) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=297025829
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
297025829