250273 Subjekt und System (S) (SoSe 2019)

Contents, comment

Gegenstand des Seminars ist der Frage nach dem Subjekt der Beratung: Welchen Begriff sollen wir auf der Ebene der Theoriebildung für diejenigen wählen, die uns in der beraterischen Praxis als Klientinnen und Klienten gegenübertreten? Sollen wir sie als Subjekte begreifen, die ihr Leben durch theoretisches und praktisches Überlegen zu führen und auf Ziele und Ideale, die ihnen wichtig sind, auszurichten vermögen? Dagegen wird zuweilen eingewandt (z.B. von Rainer Zech), dass das, was wir Subjekt nennen, nicht mehr sei als ein Produkt von Herrschafts- und Unterwerfungstechnologien einerseits und Technologien der Selbstregierung andererseits. Sollen wir uns also nach geeigneten Ablösekandidaten für den Subjektbegriff umsehen? Wenn ja, welche Begriffe kämen dafür in Frage? Oder sprechen nicht auch gute Gründe dafür, am Begriff des Subjekts festzuhalten? Über diese und verwandte Fragen wollen wir in unserem Seminar auf der Grundlage dreier neuerer beratungswissenschaftlicher Theorieentwürfe systemisch orientierter Autorinnen und Autoren (Eckard König und Gerda Volmer, Jürgen Kriz, Rainer Zech) miteinander ins Gespräch kommen.

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im SoSe 2019

Bibliography

Literatur zur Vorbereitung:
König, Eckard/Volmer, Gerda 2016: Einführung in das systemische Denken und Handeln. Weinheim/München: Beltz.
Kriz, Jürgen 2017: Subjekt und Lebenswelt. Personzentrierte Systemtheorie für Psychotherapie, Beratung und Coaching. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Zech, Rainer 2013: Organisation, Individuum, Beratung. Systemtheoretische Reflexionen (Interdiziplinäre Beratungsforschung, Bd. 8). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 18-20 T2-213 01.04.-12.07.2019
not on: 4/22/19 / 6/10/19

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A2 Ausgewählte Felder Sozialer Arbeit und Beratung E2: Beratung als soziale Form Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-UFP6-A Fachbezogene Vertiefung: Soziale Arbeit / Beratung E2: Beratung Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-UFP6-V2 Fachbezogene Vertiefung: Beratung E1: Seminar Beratung 1 Student information
E2: Seminar Beratung 2 Student information
E3: Modulbezogene Vertiefung Ungraded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 37
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2019_250273@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_156641726@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
13 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, May 31, 2019 
Last update times:
Wednesday, April 10, 2019 
Last update rooms:
Wednesday, April 10, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=156641726
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
156641726