250272 Ethische Fallbesprechung (S) (SoSe 2019)

Contents, comment

Auch in pädagogischen Handlungsfeldern stellen sich Entscheidungsprobleme und ergeben sich Zielkonflikte, die eine Reflexion unter ethischen Gesichtspunkten angeraten erscheinen lassen. Zur Bearbeitung derselben wird häufig auf Modelle ethischer Fallbesprechung verwiesen, die in der Medizinethik insbesondere für den klinischen Bereich entwickelt wurden. Doch inwieweit lassen sich solche Modelle auf pädagogische Handlungsfelder übertragen? An welchen Stellen sind entsprechende Modifikationen nötig? Oder bedarf es gar grundsätzlicher theoretischer Revisionen? Diesen und verwandten Fragen soll in diesem Seminar nachgegangen werden. Dabei wollen uns zunächst die philosophisch-ethischen Grundbegriffe erarbeiten, die für eine substantielle ethische Fallbesprechung unerlässlich sind. Darauf aufbauend wollen wir dann anhand von Fallbespielen überlegen, in welchen Schritten diese unter ethischen Gesichtspunkten reflektiert und ggf. in Teams besprochen werden könnten.

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im SoSe 2019

Bibliography

Literatur zur Vorbereitung:
Quante, Michael 2017: Einführung in die Allgemeine Ethik. 6. Auflage. Darmstadt: WBG.
Sellmaier, Stephan 2011: Ethik der Konflikte. Über den angemessenen Umgang mit ethischem Dissens und moralischen Dilemmata. 2. Auflage. Stuttgart: Kohlhammer.
Tugendhat, Ernst 1994: Vorlesungen über Ethik. 2. Auflage. Frankfurt a.M.: Suhrkamp

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A1 Historische und systematische Aspekte Sozialer Arbeit und Beratung E2: Beratungswissenschaft, Entwicklungslinien und Formen pädagogischer, psychosozialer und sozialpädagogischer Beratung Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-UFP6-A Fachbezogene Vertiefung: Soziale Arbeit / Beratung E2: Beratung Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-UFP6-V2 Fachbezogene Vertiefung: Beratung E1: Seminar Beratung 1 Student information
E2: Seminar Beratung 2 Student information
E3: Modulbezogene Vertiefung Ungraded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 28
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2019_250272@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_156641331@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
13 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, May 31, 2019 
Last update times:
Friday, February 15, 2019 
Last update rooms:
Friday, February 15, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=156641331
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
156641331