250223 Diversität & Digitalität (S) (SoSe 2024)

Short comment

MA EW: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!
M.Ed. UFP: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!

Contents, comment

In dem Seminar Diversität & Digitalität wird es um verschiedene Konzepte von Diversität aus einer bildungstheoretischen Perspektive gehen. Die Verständnisse von Diversität werden im Kontext von Digitalität und den damit einhergehenden Facetten unserer Gesellschaft eingeordnet und betrachtet. Wir gehen der Frage nach, wie Diversität im Digitalen zu denken ist und welche Chancen und Herausforderungen sich dadurch für die pädagogische Praxis ergeben. Dabei lernen wir u.a. das Konzept der strukturalen Medienbildung (Marotzki/Jörissen 2009) kennen und betrachten unterschiedliche mediale Strukturen, um Einblicke, Veränderungen und Irritationen ausfindig zu machen, die das Thema der Diversität aufgreifen und adressieren. In diesem Seminar werden wir uns sowohl mit Theorien als auch Methoden zur Reflexion und medienpädagogischen Auseinandersetzung beschäftigen.

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im SoSe 2024

M.Ed. UFP: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education UFP im SoSe 2024

Bibliography

Akue-Dovi, A. (2022). Kindermedien und Rassismuskritik: Wie Schwarze Kinder die Reproduktion von Rassismus in TKKG-Hörspielen wahrnehmen. Springer VS, Springer Fachmedien Wiesbaden.
Effinger, H., Borrmann, S., Gahleitner, S. B., Köttig, M., Kraus, B., & Stövesand, S. (Hrsg.). (2012). Diversität und Soziale Ungleichheit: Analytische Zugänge und professionelles Handeln in der Sozialen Arbeit. Verlag Barbara Budrich.
Kergel, David. Kulturen des Digitalen: postmoderne Medienbildung, subversive Diversität und neoliberale Subjektivierung. Diversität und Bildung im digitalen Zeitalter. Wiesbaden: Springer VS, 2018.
Kersten, J., Rixen, S., & Vogel, B. (Hrsg.). (2021). Ambivalenzen der Gleichheit: Zwischen Diversität, sozialer Ungleichheit und Repräsentation. transcript Verlag. https://doi.org/10.1515/9783839451724
Marotzki, Winfried, und Benjamin Jörissen. „Medienbildung“. In Handbuch Medienpädagogik, herausgegeben von Uwe Sander, Friederike von Gross, und Kai-Uwe Hugger, 100–109. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2008. https://doi.org/10.1007/978-3-531-91158-8_11.
Stalder, Felix. „Was ist Digitalität?“ In Was ist Digitalität?, herausgegeben von Uta Hauck-Thum und Jörg Noller, 3–7. Digitalitätsforschung / Digitality Research. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2021. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62989-5_1.
Thomas, T., Brink, L., Grittmann, E., & de Wolff, K. (Hrsg.). (2017). Anerkennung und Sichtbarkeit: Perspektiven für eine kritische Medienkulturforschung. Transcript.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 12-14 U2-113 09.04.-19.07.2024
not on: 5/21/24

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B1 Historische und systematische Aspekte der Weiterbildung und der Medienpädagogik E1: Grundlagen der Medienpädagogik Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-UFP6-B Fachbezogene Vertiefung: Weiterbildung / Medienpädagogik E2: Medienpädagogik Study requirement
Ungraded examination
Student information
30-MGS-3 Hauptmodul 2: Sozialisation und Bildung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 12
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2024_250223@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_450784810@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
12 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, May 2, 2024 
Last update times:
Wednesday, February 14, 2024 
Last update rooms:
Wednesday, February 14, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=450784810
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
450784810