250149 Geschlechterrollen in der Schule (S) (WiSe 2025/2026)

Contents, comment

Schule ist mehr als ein Ort der Wissensvermittlung – sie ist ein sozialer Raum, in dem Identitäten geformt und gesellschaftliche Normen reproduziert werden. Wie bei jedem Miteinander prägen auch in der Schule Geschlechterrollen maß-geblich die sozialen Beziehungen und Handlungsprozesse im Kontext Schule.
In diesem Seminar soll der Einstieg in die Geschlechtertheorie ermöglicht wer-den und dazu einladen, den eigenen pädagogischen Blick um die Sensibilität für die Reproduktion von Geschlechternormen in der Schule unter Berücksichtigung von Intersektionalität zu erweitern. Dabei soll es z.B. um Fragen gehen wie: Wie verschränken sich Geschlecht, soziale Herkunft, Migration, Behinderung und andere Identitätsmerkmale? Welche Relevanz hat dies für das gesellschaft-liche und soziale Miteinander?

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 10-12   13.10.2025-06.02.2026

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE-IndiErg13 Inklusion E3: Inklusion in institutionellen und organisationalen Kontexten Study requirement
Student information
25-BiWi6_a Differenz und Heterogenität E2: Umgang mit Heterogenität und Differenz in Bildungsinstitutionen Study requirement
Student information
25-UFP3 Werte und Ziele in Erziehung und Bildung E2: Erziehungsziele und päd. Konzepte Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 22
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
WS2025_250149@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_564811882@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
22 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, June 4, 2025 
Last update times:
Wednesday, June 4, 2025 
Last update rooms:
Wednesday, June 4, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=564811882
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
564811882