220130 Naturwissenschaftlicher Unterricht im 19. Jahrhundert (S) (WiSe 2015/2016)

Contents, comment

Im Verlauf des 19. Jahrhunderts kam es zur Ausdifferenzierung der wissenschaftlichen Disziplinen an den Universitäten. Vor allem die Naturwissenschaften etablierten sich neben den Geisteswissenschaften als eigenständige, gleichberechtigte Fächer. Die Übertragung dieser Entwicklung auf das höhere Schulwesen dauerte jedoch – trotz staatlicher Reformen – das gesamte 19. Jahrhundert hindurch an. Dabei war es in Preußen bereits am Ende des 18. Jahrhunderts zu verstärkten Eingriffen einer staatlichen Bildungsadministration gekommen, wobei dadurch Organisation und Inhalt der öffentlichen Schulbildung in Interdependenzen mit politischen, sozialen und ökonomischen Prozessen gerieten.
Im Seminar geht es hauptsächlich um die Lektüre und Besprechung von Quellen zu dieser Problematik. Es handelt sich um ein textintensives Seminar, deshalb wird als Vorbereitung der Seminarsitzungen die intensive Lektüre der Texte erwartet. In den Seminarsitzungen werden die Beteiligung an den Diskussionen, die kontinuierliche Mitarbeit und die Übernahme einer Sitzungsmoderation vorausgesetzt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Fr 12-14 X-B3-116 06.11.2015
one-time Fr 14-18 X-E0-203 11.12.2015
one-time Sa 10-18 X-E0-203 12.12.2015
one-time Fr 14-18 X-B3-117 22.01.2016
one-time Sa 10-18 X-B3-116 23.01.2016

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-HEPS-HM1 Hauptmodul 1: Entwicklung der Wissenschaften Entwicklung der Wissenschaften I Study requirement
Student information
Entwicklung der Wissenschaften II Graded examination
Student information
22-M-4.1 Theoriemodul Interdisziplinäres Theorieseminar Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
History, Philosophy and Sociology of Science / Master (Enrollment until SoSe 2014) Hauptmodul 3    

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 11
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2015_220130@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_61121735@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
7 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, January 21, 2016 
Last update times:
Wednesday, October 28, 2015 
Last update rooms:
Wednesday, October 28, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=61121735
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
61121735