240386 Erfassen, Darstellen, Auswerten - Datenerhebungen im Mathematikunterricht der Schuleingangsphase (S) (SoSe 2022)

Contents, comment

In dem Blockseminar werden wir uns mit dem Gebiet der Statistik im Mathematikunterricht der Schuleingangsphase vertieft beschäftigen und Möglichkeiten zur Datenerfassung, -darstellung und -auswertung kennenlernen. Dazu werden wir uns die Kompetenzerwartungen der Bildungspläne anschauen, Bezüge zu prozessbezogenen Kompetenzen in den Blick nehmen, selbst aktiv werden, diskutieren und gemeinsam herausarbeiten, wie Datenerhebungen spielerisch und kindgerecht gestalten werden können.

Dabei gehen wir folgenden Leitfragen nach:

- Wie können Datenerhebungen mit Schüler*innen der Schuleingangsphase geplant und durchgeführt werden? Welche Themen und Materialien eignen sich dafür?
- Wie können die erhobenen Daten dargestellt werden? Welche Darstellungsformen gibt es und wie entwickeln Schüler*innen ein Verständnis dafür?
- Wie können die erhobenen Daten ausgewertet werden und wie kann ich die Schüler*innen bei diesem Prozess didaktisch unterstützen?

Die Inhalte dieses Seminars werden Aspekte der Veranstaltung „Daten, Häufigkeiten und Wahrscheinlichkeiten im Mathematikunterricht der Grundschule“ vertiefen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
24-DGS3_ver1 Profilierung Mathematikdidaktik Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
24-DGS4-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) Didaktisches Seminar zur Vertiefung Study requirement
Student information
24-FDGS2 Aufbaumodul Mathematikdidaktik Seminar zur Vertiefung Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 27
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
SS2022_240386@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_345696841@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
21 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, May 3, 2022 
Last update times:
Monday, July 4, 2022 
Last update rooms:
Monday, July 4, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Mathematics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=345696841
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
345696841