250111 Klassiker der Pädagogik und Bildungstheorie und ihre aktuelle Bedeutung (S) (WiSe 2017/2018)

This course has been cancelled!

Contents, comment

Im Seminar werden die Texte und Theorien von als Klassiker der Pädagogik und Bildungstheorie geltenden Personen besprochen. Die Theorien werden nicht nur im Kontext ihrer Zeit betrachtet, sondern auch auf ihre Bedeutung für aktuelles pädagogisches Handeln hin befragt. Das Seminar setzt die Bereitschaft zur Lektüre anspruchsvoller Originaltexte entsprechend unbedingt voraus. Da ferner pädagogisch bedeutsame historische Linien näher in den Blick genommen werden, wie beispielsweise der Pietismus oder der Philanthropismus, sollten die SeminarteilnehmerInnen Interesse an historischen Themen mitbringen. Klassiker, die thematisiert werden, sind beispielsweise Kerschensteiner, Humboldt, Spranger, Klafki und Stojanov. Ferner werden große Persönlichkeiten thematisiert, die zwar nicht zu den PädagogInnen zählen, jedoch Schriften verfasst haben, die im Kontext ihrer Zeit bildungspolitisch von besonderer Bedeutung waren, beispielsweise ausgewählte Schriften Luthers. Die für die jeweiligen Seminarsitzungen zu lesenden Texte werden im Seminar bekannt gegeben.

Requirements for participation, required level

Bereitschaft zur Lektüre auch anspruchsvoller Texte.
Interesse an historischen Themen.
Interesse an Theorie.

Bibliography

Blankertz, Herwig (1982): Geschichte der Pädagogik. Von der Aufklärung bis zur Gegenwart.
Weitere Texte werden im Seminar bekannt gegeben.

Teaching staff

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE2_ver1 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E1: Theorien der Erziehungswissenschaft (Bildungs-, Erziehungs-, Sozialisations- und Gesellschaftstheorien) Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14_a Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi14_b Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2 Fachliches Grundlagenmodul E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2-G Fachliches Grundlagenmodul (Grundschule) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi2-HRGe Fachliches Grundlagenmodul (HRGe) E2: Bildung, Erziehung und Sozialisation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-FS-EM Einführungsmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-FS-GM Grundlagenmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-UFP3 Werte und Ziele in Erziehung und Bildung E1: Geschichte/Klassiker der Pädagogik Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015)    

No more requirements
No E-Learning Space
Registered number: 1
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
WS2017_250111@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_101572277@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
No students to be reached via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, July 14, 2017 
Last update times:
Friday, July 14, 2017 
Last update rooms:
Friday, July 14, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=101572277
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
101572277