250146 Holocaust Education – Lehren und Lernen über den Nationalsozialismus und die Shoah (S) (SoSe 2024)

Short comment

MA EW: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!
M.Ed. UFP: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!

Contents, comment

Mit dem Begriff „Holocaust Education“ werden Konzepte der historisch-politischen Bildung zur Auseinandersetzung mit der Shoah bezeichnet. Der Begriff hat sich international durchgesetzt, bleibt aber in der Diskussion. Konzepte der Holocaust Education in Gedenkstätten, Bildungsinstitutionen und Museen umfassen auch ein Lehren und Lernen über weitere nationalsozialistische Genozide und Massenverbrechen, wie den Völkermord an den Sinti und Roma und die Euthanasiemorde, über die mit ihnen verbundenen Ideologien Antisemitismus, Antiromaismus/Antisintiismus und Rassismus sowie über die gesellschaftlichen Ursachen und Auswirkungen bis heute.
Ansätze der Holocaust Education zielen auf die Erinnerung an die Ermordeten, die Aufklärung über die historischen Ereignisse und die Prävention gegen aktuelle Formen von Ausgrenzung und Verfolgung. Dafür werden auch international unterschiedliche Bezüge in Geschichte und Gegenwart hergestellt. Die Erwartungshaltung ist dabei hoch. Über die Auseinandersetzung mit der Entstehung und den Folgen von Diskriminierung und Hass soll Empathie gefördert, zu kritischem Denken befähigt sowie zu demokratischem und menschenrechtlichem Engagement angeregt werden.
Im Seminar stehen einerseits die Gegenstände der Vermittlung, nationalsozialistische Verbrechen und Ideologie, im Fokus und andererseits Konzepte und Methoden der historisch-politischen Bildungsarbeit in Gedenkstätten, von Bildungsinitiativen und Museen, die international vergleichend betrachtet werden. Diskutiert und reflektiert werden pädagogische Zugänge, gesellschaftliche Herausforderungen und die Spannungsfelder dazwischen.

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im SoSe 2024
M.Ed. UFP: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education UFP im SoSe 2024

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 16-18 U2-147 10.04.-17.07.2024
not on: 5/1/24 / 5/22/24

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C2 Ausgewählte Felder der Migrationspädagogik, Civic- and International Education E2: Civic- and International Education Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-UFP6-C Fachbezogene Vertiefung: Migrationspädagogik, Civic- and International Education E2: Civic- and International Education Study requirement
Ungraded examination
Student information
30-MGS-3 Hauptmodul 2: Sozialisation und Bildung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 15
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2024_250146@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_450432336@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
15 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, January 8, 2024 
Last update times:
Monday, February 26, 2024 
Last update rooms:
Monday, February 26, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=450432336
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
450432336