220058 Erster Weltkrieg und Revolution (S) (WiSe 2019/2020)

Contents, comment

Der Erste Weltkrieg und die anschließende Umbruchphase sind inzwischen wieder in die öffentliche Aufmerksamkeit gerückt. Interessanterweise bestehen jedoch noch große Forschungslücken in dem Themenfeld. Im forschungsorientierten Seminar werden zunächst die neuesten Forschungsansätze und Forschungsergebnisse erarbeitet. In einem zweiten Schritt geht es darum, die TeilnehmerInnen zu befähigen, selbständig ein eigenes lokales oder globales Themenfeld für die Hausarbeit zu erarbeiten, dies in den Forschungsstand einzubetten und didaktisch reflektiert und klar strukturiert zu präsentieren.

Der Lernraum für die Veranstaltung ist ab sofort geöffnet.

Wichtige Links:
1) Für lokale und regionale Zeitungsquellen: https://zeitpunkt.nrw/

2) Für Zeitungen allgemein: https://www.europeana.eu/portal/de/collections/newspapers

3) Ebenfalls allgemein für Zeitungen, aber mit Schwerpunkt auf den Großraum Berlin: http://zefys.staatsbibliothek-berlin.de/list/

4) Für regionale Archivquellen zur Revolution 1918/19 (Abteilungsübergreifendes Sachthematisches Inventar Revolution und Systemwechsel 1918 und 1919):
http://www.archive.nrw.de/LAV_NRW/jsp/findbuch.jsp?archivNr=185&id=21083&tektId=0

Bibliography

Andreas Braune/Michael Dreyer (Hg.), Zusammenbruch, Aufbruch, Abbruch? Die Novemberrevolution als Ereignis und Erinnerungsort, Stuttgart 2019

Jörn Leonhard, Die Büchse der Pandora. Geschichte des Ersten Weltkriegs, München 2014

Klaus Weinhauer/Anthony McElligott/Kirsten Heinsohn (Hg.) , Germany 1916-23. A revolution in context, Bielefeld 2015

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-3.2 Hauptmodul Moderne
3.2.1
Seminar Moderne Study requirement
Graded examination
Student information
22-3.8 Wahlfreies Hauptmodul
3.2.1
Seminar Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 22
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2019_220058@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_175074588@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
12 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, October 16, 2019 
Last update times:
Thursday, August 29, 2019 
Last update rooms:
Thursday, August 29, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 02
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=175074588
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
175074588