220051 „The Graveyard of Empires“. Afghanistan als Projektionsfläche imperialer Herrschaftsvorstellungen (S) (WiSe 2017/2018)

Contents, comment

Bereits seit Alexander dem Großen ist das Gebiet des heutigen Afghanistans immer wieder Ort machtpolitischer Auseinandersetzungen zwischen dritten Staaten geworden. Meist ging dies mit militärischen Interventionen einher, manchmal aber auch nicht. Zugleich steht die Bezeichnung „Graveyard of Empires“ für die Misserfolge, die ausländische Interventen hier erlitten.
In diesem Seminar soll es zunächst darum gehen, die historischen Rahmenbedingungen seit dem Rückzug der französischen Grand Armée aus Russland und dem Beginn des „Great Games“ und dem Ende der ISAF-Mission (2014) fremder Interventionen zu erarbeiten, wobei der Schwerpunkt auf Fallbeispielen des britischen und sowjetischen Engagements liegen wird.
Ein wichtiger Teil des Seminars wird in der Diskussion von Memoirenliteratur bestehen. Die Bereitschaft, auch längere englischsprachige Texte zu lesen, wird deshalb vorausgesetzt.
Die im Rahmen dieses Mastermoduls angebotene Historische Kontextualisierung „Fremdwahrnehmungen als historisches Ordnungsmittel“ vermittelt u.a. theoretische Kenntnisse, die für die Bearbeitung der o.g. Texte notwendig sind. Der regelmäßige Besuch der Historischen Kontextualisierung ist für Teilnehmer dieses Masterseminars verpflichtend.

Zwischen dem 30.10. und dem 17.12. wird die Veranstaltung nicht stattfinden. Die entsprechenden Sitzungen werden wahrscheinlich am Samstag, 11.11. nachgeholt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-4.3 Mastermodul Geschichtswissenschaft: Moderne
4.3.1
Masterseminar Moderne Graded examination
Student information
22-M-4.3 Mastermodul Moderne
4.3.1
Masterseminar Study requirement
Graded examination
Student information
22-M-4.4.1 Profilmodul "Geschichte der europäischen Moderne"
4.3.1
Masterseminar Study requirement
Graded examination
Student information
22-M-4.5 Forschungsmodul
4.3.1
Masterseminar Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 12
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2017_220051@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_105008877@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
4 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, July 12, 2017 
Last update times:
Wednesday, October 25, 2017 
Last update rooms:
Wednesday, October 25, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=105008877
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
105008877