230506 Medienverbünde als transmediale Erzählwelten (S) (SoSe 2021)

Contents, comment

Im gegenwärtigen Diskurs der Kinder- und Jugendliteratur- und Medienforschung scheint der Begriff des Medienverbundes omnipräsent: Sei es einerseits aufgrund der seit Ende der 1990er Jahre vorherrschenden Praxis medialer Franchises (nicht nur der Kinder- und Jugendliteratur), eine immer stärkere Verknüpfung der eigenen Produkte anzustreben (vgl. Hengst 2007, 22) oder andererseits wegen der weitreichenden Potenziale, die derartige Verbundsysteme für das literarästhetische Lernen bieten (vgl. u. a. Frederking/Josting 2005; Kruse 2014; Maiwald 2007 u. 2010).

Betrachtet man Medienverbünde unter der Perspektive des Begriffs "Verbund", lassen sich insbesondere narrative Darstellungen und ihre Bestandteile (Figuren, Ereignisse, Räume) als zentrale verbindungsstiftende Elemente klassifizieren. Dies geht im Falle der Strategien des transmedia storytelling so weit, dass einzelne narrative Bestandteile über verschiedene Medien verteilt werden, um Rezipient*innen somit implizit zum Konsumieren der Folgeproduktionen eines medialen Franchises zu animieren.

Im Seminar wollen wir uns Medienverbünden aus narratologischer Perspektive nähern und dabei Strategien des Erzählens kennenlernen, die die Möglichkeit bieten, Verbindungen und Kontinuitäten zwischen den storyworlds verschiedener medialer Darstellungen herzustellen.

Das Seminar ist zu großen Teilen als asynchrone Lehrveranstaltung konzipiert, lediglich die Einführungssitzung sowie die letzten beiden Sitzungen finden in digitaler Präsenz statt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-GER-Gru-Lit Grundschulrelevante Aspekte der germanistischen Literaturwissenschaft fachwissenschaftliche Vertiefung: Literaturwissenschaft Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 37
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2021_230506@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_251856094@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
32 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, March 8, 2021 
Last update times:
Monday, November 23, 2020 
Last update rooms:
Monday, November 23, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=251856094
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
251856094