230114 Bi- und Multilingualismus: Mehrsprachigkeit (S) (SoSe 2009)

Contents, comment

Ziele des Seminars sind,

  • Beschreibungs- und Erklärungsmodelle für individuelle wie soziale Mehrsprachigkeit kennenzulernen,
  • diese auf konkrete lebensweltliche Situationen anzuwenden bzw.
  • solche Situationen individueller wie sozialer Mehrsprachigkeit mit Hilfe von Modellen zu beschreiben und zu analysieren,
  • Bezüge zwischen verschiedenen Situationen von Mehrsprachigkeit herzustellen und
  • diese in ihren politischen Konsequenzen einzuschätzen und sinnvolle Problemlösungen zu beurteilen.

Inhalt des Seminars: "Im Seminar Bi- und Multilingualismus werden Phänomene der drei vorstehend beschriebenen Kurse [scil. Sprachproduktion und -rezeption, Erstsprachenerwerb bzw. Sprachentwicklung und Diskursanalyse] unter der Perspektive des Aufeinandertreffens mehrerer Sprachen behandelt.

Die Inhalte des Seminars werden sich nach den Bedürfnissen der TeilnehmerInnen, da es studierendenzentriert und anwendungsorientiert gestaltet werden soll. Denn, um die Ziele des Seminars zu erreichen und die notwendigen Kompetenzen weiterzuentwickeln, soll dieses Seminar die Methoden des „Problem Based Learning“ (PBL) bzw. „Project Based Learning“ (PjBL) nutzen.

Requirements for participation, required level

Studierende der Linguistik:

  • als Nebenfach: BaLin1 und BaLin2
  • als Kernfach: außerdem BaLin3 und BaLin4

Studierende der Klinischen Linguistik: BaLin1 und BaLin4

Bibliography

Myers-Scotton, Carol (2006): Multiple Voices: An Introduction to Bilingualism, Malden, MA / Oxford / Carlton: Blackwell.
Wei, Li / Melissa G. Moyer (Hrsgg.) (2008): The Blackwell Guide to Research Methods in Bilingualism and Multilingualism, Malden, MA / Oxford / Carlton: Blackwell.
Wei, Li (Hrsg.) (22007): The Bilingualism Reader, London / New York: Routledge.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Klinische Linguistik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2009) BaKLLin5   3  
Linguistik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach BaLin5   4. 6. 0/3  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 6
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2009_230114@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_11573974@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
No students to be reached via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Tuesday, March 31, 2009 
Last update rooms:
Tuesday, March 31, 2009 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=11573974
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
11573974