250388 Beobachtungen als wissenschaftstheoretisches Fundament wissenschaftlich erzeugten Wissens - das Beispiel der dokumentarischen Methode (S) (SoSe 2014)

Contents, comment

Im Rahmen des im Block stattfindenden Seminars wird exemplarisch für rekonstruktive Forschungszugänge die dokumentarische Methode reflektiert und in ausführlicher Breite sowohl wissenschaftstheoretisch erarbeitet als auch anhand ausgewählten Materials forschungspraktisch angewandt. Bei der Heranführung an das methodologische und wissenschaftstheoretische Spektrum dieser sozialwissenschaftlichen Hermeneutik als qualitative Forschungstradition wird zudem auf die historische Genese der wissenssoziologischen Verständnisse des Soziologen Karl Mannheims (1964) eingegangen, die mitunter das erkenntnistheoretische Fundament, dieser – auf Ralf Bohnsack (vgl. u.a. 2003, 2007, 2010) fußende – modernen bzw. etablierten Variante der dokumentarischen Methode, freilegt.

Bibliography

Bohnsack, R. (2003). Dokumentarische Methode und sozialwissenschaftliche Hermeneutik. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 6(4), 550–570.
Bohnsack, R. (2007). Die dokumentarische Methode und ihre Forschungspraxis. Wiesbaden: Springer Fachmedien.
Bohnsack, R. (2010). Dokumentarische Methode und Typenbildung – Bezüge zur Systemtheorie. In R. John, A. Henkel & J. Rückert-John (Hrsg.), Die Methodologien des Systems (S. 291–320). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
John, R., Henkel, A. & Rückert-John, J. (Hrsg.) (2010). Die Methodologien des Systems. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Luhmann, N. (1987). Soziale Systeme: Grundriß einer allgemeinen Theorie. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Luhmann, N. (2009). Die Wissenschaft der Gesellschaft. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Mannheim, K. (1964a): Beiträge zur Theorie der Weltanschauungsinterpretation. In: Ders.: Wissenssoziologie. – Neuwied, S. 91-154 (Ersterscheinen: 1921-1922).
Mannheim, K. (1964b): Das Problem der Generationen. In: Ders.: Wissenssoziologie. – Neuwied, S. 509–565 (Ersterschienen 1928 in: Kölner Vierteljahreshefte für Soziologie, 7. Jg., H. 2, S. 157-185; H 3, S 309-330).
Schülein, J. A. & Reitze, S. (2012). UTB Schlüsselkompetenzen Philosophie. Bd. 2351: Wissenschaftstheorie für Einsteiger (3. Aufl.). Wien, Stuttgart: Facultas.wuv; UTB.
Seiffert, H. (1996). Beck'sche Reihe. Bd. 60: Einführung in die Wissenschaftstheorie (12. Aufl.). München: Beck.
Seiffert, H. (2006). Beck'sche Reihe. Bd. 61: Geisteswissenschaftliche Methoden. Phänomenologie - Hermeneutik und historische Methode - Dialektik (11. Aufl.). München: Beck.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Mo 10-12 S2-143 16.06.2014 Vorbesprechung
block Block 10-16 T2-149 28.07.-01.08.2014 Mo-Fr

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME2 Methodologien und Methoden empirischer Forschung E1: Methodologien und Methoden qualitativer Forschung Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E2: Angewandte Forschungsmethoden der quantitativen/ qualitativen Sozialforschung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E2: Angewandte Forschungsmethoden der quantitativen/ qualitativen Sozialforschung Study requirement
Student information
25-MEW2b Methodologien und Methoden empirischer Sozialforschung E1: Wissenschaftstheorie Study requirement
Student information
30-M-Soz-M3a Soziologische Methoden a Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M3b Soziologische Methoden b Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M3c Soziologische Methoden c Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 19
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2014_250388@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_47232176@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
3 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Tuesday, April 22, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=47232176
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
47232176