270019 Sexismus (BS) (WiSe 2014/2015)

Contents, comment

Das Seminar 'Sexismus' beschäftigt sich mit den Ursachen und Konsequenzen von Sexismus. Hierbei soll es nicht nur um die Diskriminierung von Frauen gehen, sondern es soll ebenso ein Fokus auf die Diskriminierung von Homosexuellen und Trans*Personen gelegt werden. Beispielhafte Fragen, die im Seminar beantwortet werden sind unter anderem: Was ist Sexismus eigentlich? Wie wird Sexismus von den betroffenen Personen empfunden? Welche Konsequenzen hat sexistisches Verhalten? Dabei soll Sexismus in allen Bereichen beleuchtet werden, vom privaten Umfeld bis hin zum organisationalen Kontext.
Die Gestaltung der Sitzungen ist so flexibel vorgesehen, dass die Studierenden auch Forschungsarbeiten, die sie für besonders interessant erachten in Absprache mit der Seminarleiterin in die Sitzungen einfließen lassen können.
Die Referate sollen als Powerpoint-Präsentationen gestaltet werden, können jedoch durch andere geeignete Medien (Moderationskoffer, Videomaterial etc.) ergänzt und erweitert werden

Requirements for participation, required level

Grundkenntnisse der Sozialpsychologie sollten vorhanden sein.

Bei Überbuchung wird in der ersten Sitzung eine Auswahl getroffen.

Bibliography

Basisliteratur (unter anderem)

Swim, Janet K./Bernadette Campbell 2001: Sexism: Attitudes, Beliefs, and Behaviors. In: Brown, Rupert/ Samuel L. Gaertner (Hrsg.): Blackwell Handbook of Social Psychology: Intergroup Processes. Oxford, UK: Blackwell, S. 218-237.
Operario, D., & Fiske, S. T. (2001). Stereotypes: Content, structures,
processes, and context. In R. Brown & S. L. Gaertner (Eds.),
Blackwell handbook of social psycholy: Intergroup Processes. Oxford, UK: Blackwell, S. 22 – 44.

Vertiefungsliteratur (unter anderem):

Barreto, M., & Ellemers, N. (2005). The burden of benevolent sexism: How it contributes to the maintenance of gender inequalities. European journal of social psychology, 35, 633-642.
Barreto, M., & Ellemers, N. (2005). The perils of political correctness: Men's and women's responses to old-fashioned and modern sexist views. Social Psychology Quarterly, 68, 75-88.
Deaux, K., & Emswiller, T. (1974). Explanations of successful performance on sex-linked tasks: What is skill for the male is luck for the female. Journal of Personality and Social Psychology, 29, 80 – 85.
Franzen, J., & Sauer, A. (2010). Benachteiligung von Trans* Personen, insbesondere im Arbeitsleben. Expertise im Auftrag der Antidiskriminierungsstelle des Bundes, Berlin.
Heilman, M. E. (2001). Description and prescription: How gender stereotypes prevent women's ascent up the organizational ladder. Journal of social issues, 57, 657-674.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Mo 12-14 H16 13.10.2014 Vorbesprechung
one-time Fr 10-12 C01-239 24.10.2014
one-time Fr 12-16 C01-243 24.10.2014
one-time Sa 9:30-17:30 C01-230 25.10.2014
one-time So 9:30-17:30 C01-148 26.10.2014

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
27-GF-Soz Sozialpsychologie GF-Soz.3: Vertiefung zur Sozialpsychologie Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt I; Schwerpunkt II; Schwerpunkt III    
Geschlechterforschung in der Lehre    
Psychologie (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach Individuelle Ergänzung   3  

Ist eine Studienleistung bzw. unbenotete Leistung erforderlich, sind die Gestaltung einer Sitzung in Form eines interaktiven Referats und die aktive Teilnahme am Seminar (beinhaltet Beteiligung an den Diskussionen im Seminar) für die Leistungspunkte ausreichend. Die Gestaltung der Sitzung beinhaltet auch die Erstellung eines Handouts mit Diskussionsfragen.
Wird eine benotete Einzelleistung benötigt muss zusätzlich zum Referat noch eine schriftliche Ausarbeitung (Umfang 5 – 7 Seiten) über die im Referat behandelten Themen angefertigt werden.

No eLearning offering available
Registered number: 35
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
WS2014_270019@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_48422345@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
7 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Wednesday, September 24, 2014 
Last update rooms:
Wednesday, September 24, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Psychology and Sports Science / Department of Psychology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=48422345
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
48422345