300257 Soz. Methoden quantitativ: Fragebogenkonstruktion (MA: Soziologische Methoden - quantitativ) (S) (SoSe 2024)

Contents, comment

Das Seminar verfolgt zwei Ziele: In der ersten Hälfte des Semesters werden wir uns mit eher handwerklichen Techniken der Fragebogenkonstruktion beschäftigen, u.a. der Formulierung von Fragen, der Wahl von Antwortkategorien, dem Aufbau und der Gestaltung von Fragebögen. Hierbei sollen auch medienspezifische Besonderheiten beachtet werden (persönliche Interviews, Telefon- und Onlinebefragungen sowie postalische Befragungen). Im zweiten Teil des Seminars werden Skalierungstechniken wie z.B. Likert- oder Guttmanskalierung behandelt, die sich intensiver mit Messkonzepten und der Qualität (Validität und Reliabilität) von Fragesammlungen befassen.

Geplante Arbeitsformen: Gruppen- und Plenumsarbeit.

Lernziele und Kompetenzen: Die Studierenden lernen die Möglichkeiten und Grenzen der Fragebogenkonstruktion ebenso kennen wie Strategien und Methoden der Skalenbildung. Dies fördert ihre Kompetenz zur Operationalisierung theoretischer Konstrukte und damit ihre Kompetenz zur Konstruktion eigener Erhebungsinstrumente sowie indirekt auch ihre Kompetenz zur empirischen Hypothesenprüfung.

Requirements for participation, required level

Grundlegende Methoden- und Statistikkenntnisse im Umfang von Statistik I + II des BA-Studiengangs werden vorausgesetzt.

Bibliography

Bradburn, N.; Sudman, S. (2004): Asking questions : The definitive guide to questionnaire design, for market research, political polls, and social and health questionnaires. San Francisco.
Bühner, M. (2009): Einführung in die Test- und Fragebogenkonstruktion. München.
Dillman, D. A. (2007): Mail and internet surveys : the tailored design method. Hoboken.
Faulbaum F.; Prüfer, P.; Rexroth, M. (2009): Was ist eine gute Frage?: Die systematische Evaluation der Fragenqualität. Wiesbaden.
Kirchhoff, S.; Kuhnt, S.; Lipp, P.; Schlawin, S. (2010): Der Fragebogen : Datenbasis, Konstruktion und Auswertung. 5. Aufl. Wiesbaden.
de Leeuw, E.; Hox, J. J.; Dillman, D. (2008) (Hrsg.). International handbook of survey methodology. New York.
Moosbrugger, H.; Kaleva, A. (2007) (Hrsg.): Testtheorie und Fragebogenkonstruktion. Heidelberg.
Mummendey, H. D.; Grau. I. (2008): Die Fragebogen-Methode. Göttingen.
Porst, R. (2009): Fragebogen: Ein Arbeitsbuch. Wiesbaden.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 10-12 X-D2-241 09.04.-16.07.2024

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M-Soz-M3a Soziologische Methoden a Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M3b Soziologische Methoden b Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M3c Soziologische Methoden c Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-SW-ESo Empirische Sozialforschung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Studienleistung: regelmäßige aktive Teilnahme, Referat, Onlinestellung des Referats in den Lernraum.
benotete Einzelleistung: schriftliche Hausarbeit (Thema nach Absprache) (ca. 20 Seiten).

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 17
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2024_300257@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_388281052@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
17 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, January 2, 2024 
Last update times:
Tuesday, April 23, 2024 
Last update rooms:
Tuesday, April 23, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=388281052
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
388281052