300294 VPS Sozialwissenschaften, Lehramt GymGe/HRGe, Vorbereitung Praxissemester II (S) (WiSe 2015/2016)

Contents, comment

Konzeption und Planung eines gemeinsamen Forschungsprojektes zum Thema "Forschen entlang fachdidaktischer Prinzipien: Ausprägungsformen des Fallprinzips im schulischen Praxisfeld." Exemplarische, fachliche und fachdidaktische Erschließung eines curricularen Standardthemas. Bereitschaft zu kooperativem Lernen wird vorausgesetzt.
Studienleistungen:
Anforderungen an Studienleistungen (Präsentation und Moderation, Hausaufgaben, etc.) werden in der ersten Sitzung bekannt gegeben.

Bibliography

- Engartner, Tim (2010): Kapitel 4. Didaktische Prinzipien. In: Tim Engartner (Hg.): Didaktik des Ökonomie- und Politikunterrichts. Paderborn: Schöningh, S. 85–130.
- Engartner, Tim (Hg.) (2010): Didaktik des Ökonomie- und Politikunterrichts. Paderborn: Schöningh.
- Engelhardt, Rudolf (2010): Parteipolitik in der Schule? In: Journal of Social Science Education 9 (3), S. 82–86.
- Grammes, Tilman (2014): Exemplarisches Lernen. In: Wolfgang Sander (Hg.): Handbuch politische Bildung. 4. Aufl. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag, S. 249–257.
- Leps, Horst (2007): Lehrkunst im Politikunterricht. In: Gesellschaft - Wirtschaft - Politik (2), S. 275–284.
- Leps, Horst (2010): Kommentar. Kategoriale Konfliktdidaktik als Paradigma politischer Bildung. In: Journal of Social Science Education 9 (3), S. 95–102.
- Methodenkoffer der Bundeszentrale: http://www.bpb.de/lernen/unterrichten/methodik-didaktik/227/methodenkoffer
- Reinhardt, Volker (Hg.) (2007): Planung Politischer Bildung. Basiswissen Politische Bildung. Handbuch für den sozialwissenschaflichen Unterricht. Hohengehren: Schneider Verlag.
- Reinhardt, Sibylle; Richter, Dagmar (Hg.) (2007): Politik-Methodik. Handbuch für die Sekundarstufe I und II. Berlin: Cornelsen.
- Sander, Wolfgang (Hg.) (2014): Handbuch politische Bildung. 4. Aufl. Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag.
- Sowi-Online Methoden: http://www.sowi-online.de/methoden/uebersicht.html
- Zurstrassen, Bettina (2013): Wíe Lehr-Lern-Forschung im Praxissemester gelingen kann. Lehr-Lern-Forschung entlang fachdidaktischen Prinzipien. In: Zeitschrift für Didaktik der Gesellschaftswissenschaften 4 (1), S. 134–140.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-GymGe-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters Vorbereitung Praxissemester (VPS) Study requirement
Student information
30-HRSGe-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters Vorbereitung Praxissemester (VPS) Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 14
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 15
Address:
WS2015_300294@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_47809299@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
2 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Tuesday, April 28, 2015 
Last update rooms:
Tuesday, April 28, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) /
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=47809299
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
47809299