250127 Schule 2050 - Wohin entwickelt sich Schule weltweit (S) (WiSe 2018/2019)

Short comment

M.Ed. BiWi GymGe: 25-BiWi15.1 - Organisation und Schulentwicklung

Contents, comment

Korea und Finnland als PISA Gewinner. Unterschiedlicher können Schule und Bildungssysteme nicht sein. Aber in welche Richtung geht die Bildung bis 2050? Geht die öffentliche Schule bankrott? Wird Bildung ein rares Gut nur für reiche Familien? Oder stoßt lebenslanges Lernen gesellschaftliche Entwicklungsprozesse an? Ist Lernen über Internet demokratischer?

Durch Online Diskussionen in Skype mit Studierenden aus Asien, Kanada und Australien sowie der Szenario Technik entwerfen Studierende wissenschaftlich gestützte Zukunftsbilder zu Bildung in 2050. Dabei geht es auch um Globalisierung bei gleichzeitig aufkeimenden nationalistischen Strömungen weltweit.
Der Lehrende, Johannes Tschapka, arbeitete 8 Jahre im OECD Programm „Schooling for Tomorrow“ und lehrte 7 Jahre in Fernost Asien.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: http://www.uni-bielefeld.de/erziehungswissenschaft/bie/faq.html

Requirements for participation, required level

Basis Kenntnisse in Englischer Sprache zur Kommunikation mit Lehrpersonen und Studierenden aus Fernost Asien, Australien und Kanada.

Bibliography

Tschapka, Johannes; Kim Tae-Yeon (2015) 2043: Scenario Technique as an Educational Means of Learning Sustainability. In: Zeitschrift für Didaktik der Gesellschaftswissenschaften, 6 (1), pp. 134-153.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE-IndiErg3_a IndiErg: Bildung und Didaktik E1: Bildung: Theorien und Institutionen Study requirement
Ungraded examination
Student information
E3: Bildung: Theorien und Institutionen oder Didaktische Modelle und Lernräume Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-BE11 Abschlussmodul E1: Seminar Study requirement
Student information
25-BE8 Bildung: Theorien und Institutionen E2: Theorien und Institutionen Study requirement
Student information
25-BiWi10 Schulentwicklung und Professionelle Kooperation E1: Organisations- und Schultheorie Study requirement
Student information
25-BiWi15 Bildung, Erziehung und Unterricht (GymGe) E1: Heterogenität und individuelle Förderung oder: Organisation und Schulentwicklung Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi15_a Bildung, Erziehung und Unterricht (GymGe) E2: Organisation und Schulentwicklung Study requirement
Graded examination
Student information
25-FS-BE8 Bildung: Theorien und Institutionen E2: Theorien und Institutionen Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-IR Interkulturalität reflexiv Bereich 2: Handlungsfelder in Wissenschaft und Praxis Study requirement
Student information
Bereich 3: Interkulturelle Kompetenz als Schlüsselqualifikation und reflexive Haltung Study requirement
Student information
- Ungraded examination Student information
25-UFP2 Institutionen des Bildungs- und Erziehungswesens E1: Institutionalisierung von Bildung/Erziehung Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-UFP2_a Institutionen des Bildungs- und Erziehungswesens E1: Institutionalisierung von Bildung/Erziehung Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Internationales in Studium und Lehre (Einschreibung bis SS 2011) Wahl 3 aktive Teilnahme Interkult. reflexiv, Bereiche 2,3 GS

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
WS2018_250127@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_133802205@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, September 26, 2018 
Last update times:
Thursday, July 19, 2018 
Last update rooms:
Thursday, July 19, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=133802205
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
133802205