250197 Professionalität im Kontext von Inklusion: Grundlagen und Konzepte (S) (SoSe 2025)

Short comment

M.Ed. ISP SF: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden.

Contents, comment

Ausgehend von einer kurzen Rahmung zum inklusionspädagogischen Perspektiven und Problematisierungen betrachtet das Seminar zunächst sogenannte Lehrer*innenleitbilder und dann professionstheoretische Entwürfe zum Lehrer*innenhandeln und auch zum sonderpädagogischen Handeln: Leitend sind Fragen: Was ist überhaupt Professionalität und professionelles Handeln? Wie verändern sich Professionalität und professionelles Handeln im Kontext von Inklusion? Welche unterschiedlichen theoretischen Perspektvierungen finden sich hier?
In einem zweiten Schritt soll dies anhand von Blicken auf die schulische Praxis vertieft werden.
Im Seminar wird mit Lektüre wissenschaftlicher Texte, gemeinsame Diskussion dieser Texte, gelegentlicher Gruppenarbeiten und weiteren Impulsen wie Vorträge durch die Dozierende, Fallbeispiele usw. gearbeitet.
In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/studiendekanat/studienorganisation/platzvergabe/

Requirements for participation, required level

Master of Education: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education – Erziehungswissenschaft Integrierte Sonderpädagogik mit dem Berufsziel Lehramt für sonderpädagogische Förderung im SoSe 2025

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 10-12 S0-501 14.04.-18.07.2025
not on: 4/21/25 / 6/9/25

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ISP6 Kooperation, Profession und Beratung E1: Professionelle Entwicklung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
SS2025_250197@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_511604315@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, March 21, 2025 
Last update times:
Monday, April 7, 2025 
Last update rooms:
Monday, April 7, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=511604315
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
511604315