230127 Projektseminar: Analyse von Online-Sprachgebrauch (PjS) (WiSe 2014/2015)

Contents, comment

Das Internet ist aus unserem Alltag nicht mehr wegzudenken. Ob in vornehmlich schriftbasierten Ausprägungen wie Chats, Blogs, Foren, Twitter, oder auf konvergenten Plattformen wie Facebook und Youtube – überall spielt Sprache eine zentrale Rolle. Der Sprachgebrauch variiert je nach Kommunikationsform und –kontext, zudem ist eine Verortung zwischen Mündlichkeit und Schriftlichkeit schwierig. Ziel des Seminars ist daher die Vermittlung und Anwendung theoretischer Aspekte und methodischer Zugänge für die Analyse von authentischen kommunikativen Ereignissen und sprachlichen Routinen im Internet. Dafür werden wir uns auch intensiv mit Beispieldaten auseinandersetzen. Im ersten Teil des Seminars werden zunächst Grundlagen der Medienlinguistik und deren Methoden erarbeitet und diskutiert, bevor die Studierenden im zweiten Teil des Seminars die Gelegenheit bekommen, ihre gewonnenen Erkenntnisse im Rahmen von eigenen Mini-Forschungsprojekten anzuwenden.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-MeWi-HM1 Medien, Sprache und Kultur Lehrveranstaltung I Graded examination
Student information
Lehrveranstaltung II Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung III Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung IV Study requirement
Student information
30-MeWi-HM4 Methoden der Medienforschung Lehrveranstaltung I Graded examination
Student information
Lehrveranstaltung II Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung III Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Linguistik: Kommunikation, Kognition und Sprachtechnologie / Master (Enrollment until WiSe 19/20) 23-LIN-MaIL; 23-LIN-MaGA   3  
Medienwissenschaft, interdisziplinäre / Master (Enrollment until SoSe 2014) Hauptmodul 1; Hauptmodul 5 Wahlpflicht 3  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 37
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 25
Address:
WS2014_230127@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_48194867@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
5 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, September 18, 2014 
Last update rooms:
Thursday, September 18, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
project seminar (PjS) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=48194867
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
48194867