250223 Einführung in die Reggio-Pädagogik – Geschichte, Konzept und Praxis (S) (WiSe 2024/2025)

Contents, comment

Die Reggio-Pädagogik ist ein pädagogischer Ansatz, dessen Anfänge sich bis zum Beginn des 20. Jahrhunderts zurückverfolgen lassen. Seit ca. 1970 hat dieser Ansatz insbesondere im Elementarbereich weltweit Anerkennung gefunden.

Während viele pädagogische Ansätze den Anspruch haben, den richtigen Weg für die Erziehung der Kinder gefunden zu haben, zeigt die Reggio-Pädagogik Wege auf, um zu guten pädagogischen Entscheidungen zu kommen.

Auf der Basis erziehungsphilosophischer Grundannahmen, versuchen Vertreter*innen der Reggio-Pädagogik durch die Reflexion der Praxis, konstruktive Antworten auf die wesentlichen pädagogischen Fragen zu finden.

Nach der Vermittlung der grundlegenden Elemente der Reggio-Pädagogik bietet sich im Seminar die Möglichkeit, unterschiedliche Aspekte der Reggio-Pädagogik wie Partizipation, Erzieher*innen/Lehrer*innenrolle, Rechte, Projektarbeit etc. zu vertiefen.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/studiendekanat/studienorganisation/platzvergabe/

Requirements for participation, required level

Die Teilnahmevoraussetzungen können Sie Ihren Modulhandbüchern und/oder den Fächerspezifischen Bestimmungen (FsB) entnehmen.

Bibliography

Brockschnieder, Franz-Josef: Reggio-Pädagogik - ein innovativer Ansatz aus Italien. Baltmannsweiler 2010.

Brockschnieder, Franz-Josef: Reggio-Pädagogik. In: Martinet, Franziska (Hg.): Pädagogische Ansätze Kita. Freiburg 2021, 133-200.

Dreier, Annette: Was tut der Wind, wenn er nicht weht? Begegnungen mit der Kleinkindpädagogik in Reggie Emilia. Berlin 2015.

Knauf, Helen: Reggiopädagogik. In: Schmidt, Thilo / Sauerbrey, Ulf / Smid, Wilfried (Hg.): Frühpädagogische Handlungskonzepte. Eine wissenschaftliche Bestandsaufnahme. Münster 2021, 149-174.

Lingenauber, Sabine: Handlexikon der Reggio-Pädagogik. 5. Aufl. Bochum/Freiburg 2013.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE-IndiErg3_a IndiErg: Bildung und Didaktik E1: Bildung: Theorien und Institutionen Study requirement
Ungraded examination
Student information
E3: Bildung: Theorien und Institutionen oder Didaktische Modelle und Lernräume Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-BE11 Abschlussmodul E1: Seminar Study requirement
Student information
25-BE8 Bildung: Theorien und Institutionen E1: Bildungstheorie und -geschichte Study requirement
Student information
25-FS-BE8 Bildung: Theorien und Institutionen E1: Bildungstheorie und -geschichte Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-UFP1_a Bildung und Didaktik (UFP) E2: Reformpädagogische Modelle/Ansätze Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
Registered number: 26
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2024_250223@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_476359816@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
26 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, October 14, 2024 
Last update times:
Thursday, October 10, 2024 
Last update rooms:
Thursday, October 10, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=476359816
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
476359816