360036 Volk oder Religion? Das Judentum (S) (SoSe 2024)

Contents, comment

Im heutigen allgemeinen gesellschaftlichen Diskurs wird das Judentum oft auf den Holocaust/die Schoah und den Nahostkonflikt reduziert. Viele andere Facetten kommen zu kurz, wodurch ein einseitiges Bild dieser Religion entsteht. Wenn man sich dann doch damit beschäftigt, irritiert oft, dass man vom Judentum mal als Religion, mal als Volk liest. Ja, was ist es denn nun? Das Judentum gilt als älteste monotheistische Religion, ohne das es weder das Christentum, noch den Islam oder die Bahá’í gäbe. Je nach Perspektive reicht das Judentum zurück in eine Zeit, da es eine Stammesreligion neben anderen war oder aber man sieht es als aus der Israelitischen Religion als ihrer Vorgängerin heraus entstanden an. Aus diesen verschiedenen Perspektiven heraus lässt sich die Frage nach Volk oder Religion beantworten. Neben den Auswirkungen auf die aus ihm heraus entstandenen oder zumindest von ihr maßgebend beeinflussten Religionen ist das Judentum aber auch heute eine Größe für sich selbst, vielgestaltig, in ständiger Auseinandersetzung sowohl mit den eigenen Traditionen, als auch mit der nichtjüdischen Mitwelt. Die Lehrveranstaltung gliedert sich in zwei Hauptteile: Erstens wird das heutige Judentum in seinen grundlegenden Inhalten, Bräuchen und Richtungen vorgestellt. Im zweiten Teil wird die Religionsgeschichte der Israelitischen Religion und des Judentums von der Zeit der Stammesreligion bis heute nachgezeichnet.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 14-16 U2-107 08.04.-19.07.2024
not on: 5/1/24

Subject assignments

Module Course Requirements  
36-PM2 Andere Religionen und Weltanschauungen Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information
36-PM3 Religion als gesellschaftliches Phänomen Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 39 (4)
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2024_360036@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_448566521@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
33 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, November 27, 2023 
Last update times:
Friday, February 2, 2024 
Last update rooms:
Friday, February 2, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of Theology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=448566521
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
448566521