270137 Soziale Kognition (S) (SoSe 2014)

Contents, comment

Im Seminar Soziale Kognition wird es um die grundlegenden Prinzipien der sozialen Kognition, wie beispielsweise den sozialen Vergleich und den Einfluss des Zugänglichkeit unterschiedlicher Kategorien auf Wahrnehmung und Bewertung gehen. Warum vergleichen wir uns mit wem und warum? Welchen Einfluss hat es beispielsweise, ob wir bevor wir jemanden treffen ein kaltes oder ein warmes Getränk in die Hand gedrückt bekommen? Neben solchen und ähnlichen Fragen geht es auch um automatische und kontrollierte Prozesse und ihren Einfluss auf Kognition und Verhalten. Zusätzlich zur Beschäftigung mit der Grundlagenforschung wird ein weiterer Fokus auf die Anwedungsforschung gelegt.
Die Gestaltung der Sitzungen ist so flexibel vorgesehen, dass die Studierenden auch Forschungsarbeiten, die sie für besonders interessant erachten in Absprache mit der Seminarleiterin in die Sitzungen einfließen lassen können.
Die Referate sollen als Powerpoint-Präsentationen gestaltet werden, können jedoch durch andere geeignete Medien (Moderationskoffer, Videomaterial etc.) ergänzt und erweitert werden

Requirements for participation, required level

Grundkenntnisse der Sozialpyschologie sollten vorhanden sein.

Eine gemeinsame Vorbesprechung aller Seminare G.3 wird stattfinden. Termin und Ort werden noch bekannt gegeben. Bei diesem Termin werden wir bei Überbuchung einzelner Seminare Überhänge ausgleichen, so dass in keinem Seminar die Höchstgrenze von 30 TeilnehmerInnen überschritten wird. Studierende, die zum Termin der Vorbesprechung nicht anwesend sein können, werden gebeten, unter Angabe von Namen und Matrikelnummer eine E-Mail an rgruenbe@cit-ec.uni-bielefeld.de zu schreiben.

Bibliography

(unter anderem):
Bargh, J. A., Chen, M. & Burrows, L. (1996). Automaticity of social behavior: Direct effects of trait construct and stereotype activation on action. Journal of Personality and Social Psychology, 71, 230-244.
Dijksterhuis, A., Bos, M.W., Nordgren, L.F., & van Baaren, R.B. (2006). On making the right choice: The deliberation-without-attention effect. Science, 311, 1005-1007.
Englich, B., Mussweiler, T., & Strack, F. (2005). The last word in court: A hidden disadvantage for the defense. Law and Human Behavior, 29, 705-722.
Mussweiler, T., Rüter, K., & Epstude, K. (2004). The man who wasn´t there. Subliminal social standards influence self-evaluation. Journal of Experimental Social Psychology, 40, 689-696.
Steinmetz, J., & Mussweiler, T. (2011). Breaking the ice: How physical warmth shapes social comparison consequences. Journal of Experimental Social Psychology, 47, 1025-1028.
Strack, F. & Förster, J. (2009). Social Cognition: The Basis of Human Interaction. Psychology Press.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
27-GF-Soz Sozialpsychologie GF-Soz.3: Vertiefung zur Sozialpsychologie Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.P.3   nicht scheinfähig  
Psychologie (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach Individuelle Ergänzung   3 unbenotet  

Ist eine unbenotete Leistung erforderlich sind die Gestaltung einer Sitzung in Form eines Referats und die aktive Teilnahme am Seminar (beinhaltet Beteiligung an den Diskussionen im Seminar) für die Leistungspunkte ausreichend. Die Gestaltung der Sitzung beinhaltet auch ein Handout mit Diskussionsfragen.
Wird eine benotete Einzelleistung benötigt muss zusätzlich zum Referat noch eine schriftliche Ausarbeitung (Umfang 5 – 7 Seiten) über die im Referat behandelten Themen angefertigt werden.

No eLearning offering available
Registered number: 38
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
SS2014_270137@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_44055492@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
5 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Friday, April 4, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Psychology and Sports Science / Department of Psychology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=44055492
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
44055492