300256 Soz. Methoden quantitativ: Die Methode der latenten Klassenanalyse (MA: Soziologische Methoden - quantitativ (S) (SoSe 2024)

Contents, comment

Sozialwissenschaftliche Theorien arbeiten vielfach mit Konzepten wie z. B. Milieu, Lebensstilen, Freizeitverhalten etc., deren direkte empirische Messung oftmals nicht oder nur sehr schwer möglich ist. In der Regel wird deshalb aus einer Vielzahl von Variablen eine Typologie entwickelt, um entsprechende Konzepte empirisch abzubilden. Solche Typologien leidern aber häufig darunter, dass sie weder oder nur theoretisch begründet, aber nicht angemessen empirisch überprüft sind. Dennoch gibt es eine Reihe von statistischen Verfahren wie etwa die Clusteranalyse oder die latente Klassenanalyse, mit deren Hilfe solche Typologien anhand empirischer Kriterien entwickelt werden können. Diese Veranstaltung führt ein in das Verfahren der latenten Klassenanalyse (LCA), dass in mehrfacher Hinsicht klassischen clusteranalytischen Verfahren überlegen ist. Dazu werden zunächst die theoretischen Grundlagen der LCA veranschaulicht und Unterschiede zur klassischen Clusteranalyse herausgearbeitet. Im zweiten Teil der Veranstaltung wird die LCA anhand von verschiedenen Beispielen und einem entsprechenden Statistikprogramm praktisch erprobt. Dabei liegt der Schwerpunkt stärker auf der praktischen Nutzbarkeit dieses Verfahrens. Die mathematischen Grundlagen werden hingegen nur soweit wie notwendig thematisiert. Ziel der Veranstaltung ist, die Studierenden zu einfachen praktischen Anwendungen der LCA zu befähigen.

Requirements for participation, required level

grundlegende Kenntnisse im Bereich der multivariaten Statistik (Faktorenanalyse, Regressionsanalyse) werden vorausgesetzt

Bibliography

Andreß, H.-J.; Hagenaars. J. A.; Kühnel, S. (1997): Analyse von Tabellen und kategorialen Daten. Berlin.

Formann, A. K. (1984): Die Latent-Class-Analyse. Weinheim.

Lazarsfeld, P. F. (1950). The logical and mathematical foundations of latent structure analysis. In: Stouffler, S. A.; Guttman, L.; Suchman, E. A.; Lazarsfeld, P. F.; Star, S. A.; Clausen, J. A. (Hrsg.): Studies in social psychology in World War II. Band IV: Measurement and Prediciton. Princeton, S. 362-412).

Rost, J. (1997): Applications of latent trait and latent class models in the social sciences. Münster.

Rost, J. (2004): Lehrbuch Testtheorie – Testkonstruktion (2. Aufl.). Göttingen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 12-14 X-D2-105 08.04.-15.07.2024

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M-Soz-M3a Soziologische Methoden a Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M3b Soziologische Methoden b Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M3c Soziologische Methoden c Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-SW-ESo Empirische Sozialforschung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


aktive Teilnahme/Studienleistung: regelmäßige aktive Teilnahme, Referat + Hochladen der Präsentation in den Lernraum
benotete Einzelleistung: schriftliche Ausarbeitung (ca. 20 Seiten)

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 11
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2024_300256@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_388280892@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
11 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, January 2, 2024 
Last update times:
Wednesday, November 15, 2023 
Last update rooms:
Wednesday, November 15, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=388280892
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
388280892