240201 Zählen und Zahlbereiche (V) (WiSe 2009/2010)

Contents, comment

Die Definition der klassischen Zahlbereiche ausgehend von den natürlichen Zahlen ist ein mathematischer Standardstoff. Einige Stufen des Aufbaus des Zahlensystems werden von allen Schülern und Schülerinnen im Laufe ihrer Schulzeit mehr oder weniger bewusst und exakt nachvollzogen. Für Lehrer und Lehrerinnen, die dieses steuern sollen, ist deshalb eine gründliche Kenntnis des theoretischen Hintergrundes und die Beherrschung der zugehörigen Mathematik unumgänglich. Darüber hinaus soll die Behandlung einfacher kombinatorischer und algebraischer Probleme gemeistert werden.

Bibliography

  • F. Padberg, Einführung in die Mathematik I - Arithmetik. Spektrum Akademischer Verlag 1997
  • G. Kuba, S. Götz, Zahlen. Fischer Taschenbuchverlag 2004
  • K. Reiss, G. Schmieder, Basiswissen Zahlentheorie: eine Einführung in Zahlen und Zahlbereiche. Springer 2005
  • R. Fritz, dtv-Atlas Schulmathematik: Definitionen - Beweise - Sätze. Dt. Taschenbuch-Verlag
  • H. Koch, Einführung in die Mathematik: Hintergründe der Schulmathematik. Springer 2004
  • A. Niklitschek, Im Zaubergarten der Mathematik. Dt. Buch-Gemeinschaft 1962

External comments page

http://www.math.uni-bielefeld.de/~hoffmann/zaehlen2/

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Examinations

Date Time Format / Room Comment about examination

Show passed examination dates >>

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Mathematik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2007) Kernfach M.D.01 Pflicht 1. 2. 8 unbenotet  
Mathematik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2007) Nebenfach M.D.01 Pflicht 1. 2. 8 unbenotet  
Mathematik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach MD01 Pflicht 1. 2. 8 unbenotet  
Mathematik (GHR) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) M.D.01 Pflicht 1. 8 unbenotet  
Mathematik (GHR/SP) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) M.D.01 Pflicht 1. 8 unbenotet  
Studieren ab 50    
Veranstaltungen für Schülerinnen und Schüler    

  • Bearbeitung von wenigstens drei Vierteln der Aufgaben
  • Regelmäßige Teilnahme und aktive Mitarbeit in den Übungen
  • Zweimaliges Vorrechnen
  • Bestehen der Klausur
No eLearning offering available
Registered number: 383
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
For this course, eKVV participant management is used as well as automatic seat distribution for examinations.
Show details
Address:
WS2009_240201@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_12652274@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
19 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, November 9, 2009 
Last update rooms:
Monday, November 9, 2009 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
lecture (V) / 4
Department
Faculty of Mathematics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=12652274
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ECTS points
8
(Also refer to the credit information in connection with the subject assignments)
ID
12652274