250078 Lehrer*innenhandeln (IV) (S) (SoSe 2023)

Short comment

M.Ed. BiWi G/ G ISP: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!

Contents, comment

Das Seminar „Lehrer*innenhandeln“ umfasst die Auseinandersetzung mit der eigenen Professionalisierung und Anforderungen an das Lehrer*innenhandeln. In Reflexion didaktisch-methodischer Modelle und Konzepte werden Anwendungsbeispiele für die Grundschule entwickelt und erprobt (s.o.). Ein Schwerpunkt liegt darauf, Strategien und Handlungsmuster zu erwerben, die einer heterogenen Schülerschaft gerecht wird.
Folgende thematische Bausteine werden thematisiert:

• Einflussfaktoren auf guten Unterricht
• pädagogische Beziehungen im Spannungsfeld von Nähe und Distanz
• Kooperieren und Innovieren
• Kommunizieren und Beraten
• Erziehen
• Unterrichten
• Leistung fördern und beurteilen
• Profession und Professionalisierungsprozess
• Ängste von Lehrer*innen

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan/

Requirements for participation, required level

M.Ed. BiWi G/ G ISP: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education BiWi Grundschule oder Grundschule ISP im SoSe 2023

Bibliography

Einsiedler, W. et al. (2014): Handbuch Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik. Bad Heilbrunn.
Hedderich, I. et al. (2016): Handbuch Inklusion und Sonderpädagogik. Bad Heilbrunn.
Langfeld, H.-P. (2014): Psychologie für die Schule. Weinheim, Basel.
Werning, R./Lütje-Klose, B. (2016): Einführung in die Pädagogik bei Lernbeeinträchtigungen. München u. Basel.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi8-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) E2: Lehrerhandeln Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
SS2023_250078@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_390377854@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, March 20, 2023 
Last update times:
Monday, February 20, 2023 
Last update rooms:
Monday, February 20, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=390377854
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
390377854