230372 Medien im Deutschunterricht der Grundschule. Fachdidaktische Perspektiven (S) (SoSe 2017)

Contents, comment

In der digitalen Gesellschaft spielen Medien immer früher eine große Rolle. Daher sollten auch schon in der Grundschule Ansätze vorhanden sein, sowohl Medienkompetenz zu vermitteln als auch Medien gewinnbringend in den eigenen Fachunterricht zu integrieren. Im Seminar werden verschiedene Medienkompetenz- und Medienbildungsmodelle erarbeitet und verglichen. Anhand einzelner Medien (Apps, Lernplattformen oder andere Medienprodukte) werden dann exemplarisch mögliche Anknüpfungspunkte an verschiedene Bereichen der Sprach- und Literaturdidaktik wie z.B. Schriftspracherwerb, Erzählkompetenz, Literarisches Lernen etc. diskutiert. Im zweiten Teil des Seminars sollen praxisorientierte Möglichkeiten des Einsatzes von Medien für deutschdidaktische Bildungsprozesse angedacht und in Kleingruppen konzipiert werden, die sich ggf. im Praxissemester umsetzen lassen.

Bibliography

- Frederking, Volker; Krommer, Axel; Maiwald, Klaus (2012): Mediendidaktik Deutsch. Eine Einführung. 2., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Schmidt (Grundlagen der Germanistik, 44).

- Frederking, Volker; Krommer, Axel; Möbius, Thomas; Ulrich, Winfried (Hg.) (2014): Digitale Medien im Deutschunterricht. 2. unveränderte Auflage. Baltmannsweiler: Schneider-Verl. Hohengehren GmbH

- Knopf, Julia; Abraham, Ulf (Hg.) (2016): Deutsch Digital. Band 1 Theorie. 1. Auflage. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren (Deutschdidaktik für die Primarstufe, 3).

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-GER-VRPS_G Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) Fachdidaktisches Seminar Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2017_230372@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_88596633@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, March 14, 2017 
Last update times:
Friday, April 28, 2017 
Last update rooms:
Friday, April 28, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=88596633
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
88596633