230552 “We Made It Through That Water”—Documenting, Narrating, Performing Hurricane Katrina and Its Aftermath (S) (WiSe 2016/2017)

Inhalt, Kommentar

"Natural disasters have been characterised [...] as non-hierarchical, egalitarian, or equal opportunity phenomena, affecting alike all communities in their path regardless of class, race, or any other social attributes" (Adeola and Picou). In short, it is the common claim that "natural hazards do not discriminate"(ibid.).
When, on August 29, 2005, Hurricane Katrina struck Louisiana and Mississippi, she left paths of devastating destruction about 100 miles from the eye of the storm (Adeola and Picou). The resultant catastrophic flooding of New Orleans, in particular, due to the failure and inadequate maintenance of the system of engineered levees and floodwalls, as well as the subsequent delayed and inefficient response and recovery efforts witnessed after Hurricane Katrina, were responsible for its subsequent characterisation as an 'unnatural' disaster (ibid.). The often dubbed 'man-made' disaster and its (immediate) aftermath has clearly shown that, in fact, "all communities are not created equal when it comes to disaster vulnerability, impacts, response, recovery, and resiliency" (ibid.).

In this seminar, we will watch, listen to, and read a variety of cultural negotiations that deal with Hurricane Katrina and its aftermath, e.g. the HBO original series Treme (2010-2013), Spike Lee's documentary film When the Levees Broke (2006), Josh Neufeld's graphic novel A.D.: New Orleans After the Deluge (2009), and a collection of life stories entitled Voices From the Storm (2006). We will, then, among other things, discuss if and, if so, how these different 'life narratives' serve as counter-narratives to the dominant media images which flooded (pun intended) the news in 2005. Our investigation will be based in a discussion of different forms of media as well as critical texts from a variety of disciplines, including cultural studies, sociology, geography, economics, literature, as well as film(making).

3 LP - a Studienleistung (and/or) grade - can be obtained by active participation and fulfillment of other activities which will be specified in the first session of the seminar.

A Lernraum will be made available.

Sources of commentary:
Adeola, Francis O. and J. Steven Picou. Hurricane Katrina-linked environmental injustice: race, class, and place differentials in attitude. Disasters. Oxford: Wiley-Blackwell, 2016. Web.

Lehrende

Termine ( Kalendersicht )

Rhythmus Tag Uhrzeit Format / Ort Zeitraum  

Zeige vergangene Termine >>

Fachzuordnungen

Modul Veranstaltung Leistungen  
23-ANG-AngPM3 Profilmodul 3: American Studies PM 3. 2 Social and Cultural Studies: US America Studienleistung
Studieninformation
PM 3. 3 US American Literatures and Media Studienleistung
Studieninformation
- benotete Prüfungsleistung Studieninformation
23-ANG-AngPM3.1 Profilmodul 3.1: American Studies 3.1.2 Social and Cultural Studies: US America Studienleistung
Studieninformation
3.1.3 American Literatures and Media Studienleistung
Studieninformation
- benotete Prüfungsleistung Studieninformation

Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.

Studiengang/-angebot Gültigkeit Variante Untergliederung Status Sem. LP  
Anglistik: British and American Studies / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2011) Kern- und Nebenfach BaAngPM5; BaAngPM6 Wahlpflicht 2/3  
Anglistik: British and American Studies (GHR) / Master of Education (Einschreibung bis SoSe 2014) BaAngPM5; BaAngPM6 Wahlpflicht 2/3  

Keine Konkretisierungen vorhanden
Lernraum (E-Learning)
Lernraum (E-Learning)
eKVV Teilnahmemanagement:
Bei dieser Lehrveranstaltung wird das eKVV-Teilnahmemanagement genutzt.
Details zeigen
Adresse:
WS2016_230552@ekvv.uni-bielefeld.de
Lehrende, ihre Sekretariate sowie für die Pflege der Veranstaltungsdaten zuständige Personen können über diese Adresse E-Mails an die Veranstaltungsteilnehmer*innen verschicken. WICHTIG: Sie müssen verschickte E-Mails jeweils freischalten. Warten Sie die Freischaltungs-E-Mail ab und folgen Sie den darin enthaltenen Hinweisen.
Falls die Belegnummer mehrfach im Semester verwendet wird können Sie die folgende alternative Verteileradresse nutzen, um die Teilnehmer*innen genau dieser Veranstaltung zu erreichen: VST_79135000@ekvv.uni-bielefeld.de
Hinweise:
Weitere Hinweise zu den E-Mailverteilern
Letzte Änderung Grunddaten/Lehrende:
Mittwoch, 26. Oktober 2016 
Letzte Änderung Zeiten:
Sonntag, 30. Oktober 2016 
Letzte Änderung Räume:
Sonntag, 30. Oktober 2016 
Art(en) / SWS
Seminar (S) / 2
Sprache
Diese Veranstaltung wird komplett in englischer Sprache gehalten
Einrichtung
Fakultät für Linguistik und Literaturwissenschaft
Fragen oder Korrekturen?
Fragen oder Korrekturwünsche zu dieser Veranstaltung?
Planungshilfen
Terminüberschneidungen für diese Veranstaltung
Link auf diese Veranstaltung
Wenn Sie diese Veranstaltungsseite verlinken wollen, so können Sie einen der folgenden Links verwenden. Verwenden Sie nicht den Link, der Ihnen in Ihrem Webbrowser angezeigt wird!
Der folgende Link verwendet die Veranstaltungs-ID und ist immer eindeutig:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=79135000
Seite zum Handy schicken
Klicken Sie hier, um den QR Code zu zeigen
Scannen Sie den QR-Code: QR-Code vergrößern
ID
79135000