220067 Theorieseminar Fachdidaktik (TFD) (WiSe 2016/2017)

Contents, comment

Leitfrage: "GIBT ES EINEN NUTZEN DER THEORIE FÜR DIE PRAXIS?"

Aktuell lässt sich als Zweck von "Theorie" der Nutzen des "Vor-und Nachdenkens von Praxis" anführen (Baricelli/Lücke, 2012). Dabei sollte gelten: "so viel Praxisbezug wie möglich, soviel Theorie wie nötig" (Sauer, 2008). Es wird zu prüfen sein, inwiefern die seit Mitte der 70er Jahre verwissenschaftlichte FACHDIDAKTIK GESCHICHTE theoretisch klärend und praktisch innovativ ihren Anspruch erfüllen kann, auch angesichts zunehmender institutioneller Vorgaben (G8, KLP, Ganztag) eine Hilfe für Menschen zu sein, die sich für den Lehrerberuf entschieden haben. Im Fazit wird festzuhalten sein, dass "Theorie in der Didaktik nur so viel taugt, wie sie der Praxis hilft" (Rohlfes 1999).

Bibliography

M. Barricelli, m. Lücke: Handbuch Praxis des Geschichtsunterrichts, Schwalbach/Ts. 2012 (2 Bd.)
P. Gautschi, Guter Geschichtsunterricht. Grundlagen, Erkenntnisse, Hinweise, Schwalbach/Ts. 2011
M. Sauer: Geschichte unterrichten. Eine Einführung in die Didaktik und Methodik, Seeze-Veber 2008 (8.Aufl.)
H.-J. Pandel: Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis, Schwalbach/Ts. 20013

Zum akt. Stand des Diskurses: geschichte für heute, Zeitschrift des cGeschichtslehrerverbandes

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 14-16 U2-113 17.10.2016-10.02.2017
not on: 12/28/16 / 1/4/17

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.3 Modul Fachdidaktik Theorieseminar Fachdidaktik Graded examination
Student information
22-2.3_a_ver1 Modul Fachdidaktik und Inklusion Theorieseminar Fachdidaktik Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Geschichtswissenschaft (Gym/Ge) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) Modul 2.5   4  

No more requirements
No eLearning offering available
Address:
WS2016_220067@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_78967406@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, June 6, 2016 
Last update times:
Tuesday, August 16, 2016 
Last update rooms:
Tuesday, August 16, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
theory seminar in didactics (TFD) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=78967406
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
78967406