250329 Soziale Ungleichheiten und Gesundheit (S) (WiSe 2016/2017)

Contents, comment

In diesem einführenden Seminar werden zunächst unterschiedliche Theorien sozialer Ungleichheit behandelt. Die zentrale Frage, um die sich die verschiedenen Ansätze sozialer Ungleichheit drehen, lautet '(Un-)Gleichheit von was?'. Sind es die ungleichverteilten Ressourcen, gleiche Rechte oder gleiche Verwirklichungschancen, die als Maßstab von sozialer Ungleichheit herangezogen werden?

Vor dem Hintergrund dieser Diskussionen wird vertiefend auf den Zusammenhang von Gesundheit und Ungleichheiten (bei Kindern und Jugendlichen) sowie mit Hinblick auf heterogene Lebenslagen, Arbeit und Bildung, Geschlecht, und Migration eingegangen. Dabei soll u.a. vertieft diskutiert werden, was wir meinen, wenn wir über sozialen Ungleichheiten, Differenzierung oder Heterogenität sprechen.

Requirements for participation, required level

Es sind keine Vorkenntnisse erforderlich. Das Seminar stellt eine Einführung in die Thematik dar. Einige wenige Texte werden in englischer Sprache zur Verfügung gestellt.

Bibliography

siehe Seminarplan (Lernraum)

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE6 Heterogene Lebenslagen E1: Theorie und Empirie heterogener Lebenslagen Study requirement
Student information
25-FS-BE6 Heterogene Lebenslagen E1: Theorie und Empirie heterogener Lebenslagen Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-UFP-P4 Individuelle Profilbildung: Differenz, Heterogenität und Inklusion E1: Heterogene Lebenslagen Study requirement
Student information
30-MGS-5_ver1 Hauptmodul 4: Körper und Gesundheit Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt III    

Die Studienleistung kann im Rahmen dieses Seminars in zwei Formen erbracht werden:
(a) Vorbereitung und Durchführung einer interaktiven Arbeitsphase zur Vertiefung und Aufbereitung des Grundlagentexts.
(b) Nachbereitung einer Seminarsitzung: Diskussionsprotokoll, Mind Map und Kurzinput zur Wiederholung in der folgenden Sitzung.

E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
WS2016_250329@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_78727571@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, September 18, 2016 
Last update times:
Thursday, July 21, 2016 
Last update rooms:
Thursday, July 21, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=78727571
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
78727571