230106 Bertolt Brecht - Lyrik, Dramatik, Prosa (S) (WiSe 2016/2017)

Contents, comment

Bertolt Brecht kennt man vor allem als Dramatiker des ‚epischen Theaters‘ und Theoretiker des sogenannten ‚V-Effekts ‘, mit denen er seine Kunst als Praxis des ‚eingreifenden Denkens‘ konzipiert hat. Doch Bertolt Brechts Überlegungen zum Theater und seiner Wirkungsweise sind vor allem polemisch, pointierte Äußerungen. Sie entwerfen keine wirklich differenzierte Theatertheorie und argumentieren vornehmlich metaphorisch (Denn wie etwa hat man sich Kunst als ‚eingreifendes Denken‘ wirklich vorzustellen?). Zudem hat Brecht neben seiner Dramatik auch ein umfangreiches lyrisches Werk hinterlassen und sich als Autor von kurzen Erzählungen und Romanen hervorgetan. Als Lyriker und besonders als Romanautor ist Brecht jedoch weniger bekannt. Im Seminar wollen wir uns genauer mit dem Künstler Brecht in seiner ganzen Vielfalt auseinandersetzen. Interessieren wird dabei auch die Frage, wie Brecht mit den neuen Medien seiner Zeit umgeht, d.h. wie er sie sich für seine Kunst zu Eigen macht.
Dieses Seminar ist ein Überblickseminar in das Werk Bertolt Brechts. Es verlangt intensive Lektüre der Texte Brechts und eine aufwendige Vor- und Nachbereitung der Sitzungen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-LIT-LitBM1 Basismodul 1: Literatur- und Kulturgeschichte Angeleitetes Selbststudium Student information
Literatur im kulturellen Kontext Study requirement
Student information
Literaturgeschichte Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
23-LIT-LitP7 Deutschsprachige Literatur Deutschsprachige Literatur: Gattungen und Formen Study requirement
Student information
Deutschsprachige Literatur: Themen und Autoren Study requirement
Student information
Seminar mit Lektüreschwerpunkt Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 38
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2016_230106@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_78000822@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
9 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, September 15, 2016 
Last update times:
Friday, July 15, 2016 
Last update rooms:
Friday, July 15, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=78000822
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
78000822