250145 Gesellschaftliche Privilegierung und Benachteiligung im Hinblick auf Bildung (BS) (SoSe 2016)

Contents, comment

In dieser Veranstaltung konzentrieren wir uns auf gesellschaftliche Differenzverhältnisse im Kapitalismus (Geschlechterverhältnis, Heteronormativität, Rassismus, ...). Das ermöglicht den Blick auf das Gemachte von Differenz und Macht, aber auch auf die Veränderbarkeit dieser Verhältnisse.
Dabei werden wir den Zusammenhang von Gesellschaft, Differenz und Bildung unter zwei Gesichtspunkten betrachten:
- wie erschweren und erleichtern Differenzverhältnisse den Zugang zu anerkannter Bildung und anderen gesellschaftlichen Ressourcen?
- welche Möglichkeiten gibt es in unterschiedlichen Bildungskontexten Handlungsspielräume zu schaffen, um diese Verhältnisse kritisch zu thematisieren und gegebenenfalls zu schwächen, zu verschieben oder gar zu überwinden?
Dem nähern wir uns mittels theoretischer Grundlagentexte und qualitativer Studien an. Dabei arbeiten wir mit unterschiedlichen Methoden: Plenumsdiskussionen, Kleingruppenarbeit, Input, Methoden der politischen Bildungsarbeit und Selbstreflexionsübungen.

Bibliography

werden Anfang des Semesters bekannt gegeben

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE7 Individual- and Group-related Constructions of Difference Personen- und gruppenbezogene Differenzkonstruktionen E1: Theorie und Empirie personen- und gruppenbezogener Differenzkonstruktionen Study requirement
Student information
25-BiWi12 Difference and Heterogeneity (Primary School) Differenz und Heterogenität (Grundschule) E1: Heterogene und differenzbedingte Lebenswelten Study requirement
Student information
- Ungraded examination Student information
25-BiWi6 Difference and Heterogeneity Differenz und Heterogenität E1: Heterogene und differenzbedingte Lebenswelten Study requirement
Student information
25-FS-BE7 Individual- and Group-Related Constructions of Difference Personen- und gruppenbezogene Differenzkonstruktionen E1: Theorie und Empirie personen- und gruppenbezogener Differenzkonstruktionen Study requirement
Ungraded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2016_250145@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_70334249@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, March 30, 2016 
Last update times:
Tuesday, April 19, 2016 
Last update rooms:
Tuesday, April 19, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=70334249
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
70334249