230152 Soziokulturelle Theorien (S) (SoSe 2016)

Contents, comment

Spätestens seit Mitte der neunziger Jahre des vergangenen Jahrhunderts haben sich Forschungsansätze etabliert, die grundlegende Begriffe der Zweitsprachenerwerbsforschung (ZSEF) in Frage stellen oder zumindest neu bewerten. Während psycholinguistische Ansätze in der oder dem Lernenden einen „Informationsverarbeiter“ sehen, betrachten soziokulturelle Ansätze sie oder ihn als eine Person, die in sozialen und kulturellen Kontexten mit Zielsprachensprechern, Mitlernenden und Lehrenden interagiert. Durch diese neue Perspektive auf die Lernenden wird die Aufmerksamkeit der Forschung und der Didaktik auf bisher nicht oder zuwenig beachtete Aspekte des Zweitsprachenerwerbs und des Fremdsprachlernens gelenkt (z.B: Rolle der sozialen Identität und des sozialen Geschlechts, Mechanismen der Zugangskontrolle zu sprachlichen Ressourcen durch Zielsprachensprecher, widersprüchliche Motive von Lernenden in Bezug auf ihr Sprachenlernen).

Das Seminar führt zunächst in grundlegende Begriffe soziokultureller Ansätze ein. Anschließend werden Forschungsarbeiten behandelt, die auf unterschiedliche Fragestellungen und Gegenstände der ZSEF und des Fremdsprachenlernens fokussieren. Dabei soll auch der Frage nachgegangen werden, inwiefern Erkenntnisse der soziokulturellen Arbeiten die Theoriebildung in der Sprachlehr- und –lernforschung und die unterrichtliche Praxis in Deutsch als Fremd- und Zweitsprache beeinflussen können.

Requirements for participation, required level

Der überwiegende Teil der Seminararbeit wird auf der Basis englischsprachiger Texte erfolgen müssen. Bereitschaft zur Beschäftigung mit diesen Texten und zu intensiver Lektüre wird vorausgesetzt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 16:00-18:00 C01-246 11.04.-22.07.2016
not on: 5/16/16 / 6/13/16
one-time Mo 18-20 C01-249 27.06.2016 Nachholsitzung

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-M-DAFGER-SLF Profilmodul: Sprachlehr- und -lernforschung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 29
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2016_230152@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_69542343@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
8 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Wednesday, June 15, 2016 
Last update rooms:
Wednesday, June 15, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=69542343
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
69542343