230093 Kinder- und Jugendliteratur nach 1945 (S) (SoSe 2016)

Contents, comment

Das Seminar vermittelt einen Einblick in die Geschichte der Kinder- und Jugendliteratur (KJL) nach 1945 – schwerpunktmäßig in die der BRD und des vereinten Deutschland. Am Beispiel ausgewählter Texte werden Gattungsfragen aufgegriffen und literaturwissenschaftliche Analysen vorgenommen. Die Studierenden sollen hierbei ihre Kenntnisse und analytischen Fähigkeiten, die in der „Einführung in die germanistische Literaturwissenschaft vermittelt wurden, im Umgang mit kinderliterarischen Texten vertiefen. Weiterhin wird ein Einblick in ausgewählte Bilderbücher, Literaturverfilmungen und Computerspieladaptionen der KJL nach 1945 gegeben.

Requirements for participation, required level

Voraussetzung ist die erfolgreiche Teilnahme an der „Einführung in die germanistische Literaturwissenschaft“.

Bibliography

Folgende Texte werden besprochen und sind bis zur zweiten Seminarsitzung anzuschaffen:
Heinrich, Finn-Ole; Flygenring, Rán: Frerk, du Zwerg. München: dtv 2013.
Kästner, Erich: Das doppelte Lottchen. Hamburg: Dressler 2006.
Lindgren, Astrid: Pippi Langstrumpf. Gesamtausg. 27. Aufl. Hamburg: Oetinger 1987.
Maar, Paul: Lippels Traum. Hamburg: Oetinger 2013.
Nöstlinger, Christine: Die feuerrote Friederike. München: dtv 2008.
Pressler, Miriam: Wenn das Glück kommt, muss man ihm einen Stuhl hinstellen. Weinheim: Beltz 2010.
Preußler, Otfried: Krabat. München: dtv 2008.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 10-12 X-E1-200 11.04.-22.07.2016

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-GER-Gru-Lit Grundschulrelevante Aspekte der germanistischen Literaturwissenschaft Kinder- und Jugendliteratur Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Germanistik (GHR) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerP3L   2/5  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 39
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2016_230093@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_69481585@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
12 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Friday, April 1, 2016 
Last update times:
Wednesday, February 17, 2016 
Last update rooms:
Wednesday, February 17, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=69481585
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
69481585