220021 Das 'Politische' in Vormoderne und Moderne (Teil 2) (GK) (WiSe 2015/2016)

Contents, comment

Bitte beachten Sie: Dies ist die Fortsetzung des im SoSe 2015 begonnenen Grundkurses. Ein Neueinstieg in den 2. GK-Teil ist nicht möglich!

Nachdem wir uns im ersten Grundkurssemester vor allem mit geschichtswissenschaftlicher Literatur befasst haben, werden wir im zweiten verstärkt mit Quellen arbeiten.
Anhand von aussagekräftigen Beispielen untersuchen wir Formen, Funktionen und Begründungen von ‚Politik‘ in Vormoderne und Moderne.

Zur Prüfungsleistung: Gegen Ende dieses zweiten GK-Semesters verfassen Sie erneut eine schriftliche Arbeit im Umfang von 10 bis 15 Seiten. Während die Monographieanalyse des Sommersemesters wesentlich auf Rezeption und Wiedergabe eines längeren Textes hin angelegt war, hat die Prüfungsleistung nun eine kreative Komponente: Sie wählen ein Thema in Anlehnung an unseren Grundkurs, grenzen dieses ein, entwickeln eine Fragestellung und beantworten diese mit Hilfe von Literatur und Quellen.

Bibliography

Birke, Adolf M., Die Bundesrepublik Deutschland. Verfassung, Parlament und Parteien 1945-1998 (EdG Bd. 41), 2. Aufl. München 2010.
Hirschmann, Frank G., Die Stadt im Mittelalter (EdG Bd. 84), München 2009.
Krieger, Karl-Friedrich, König, Reich und Reichsreform im Spätmittelalter (EdG Bd. 14), 2. Aufl. München 2005.
Schildt, Axel, Die Sozialgeschichte der Bundesrepublik Deutschland bis 1989/90 (EdG Bd. 80), München 2007.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-1.2 Grundmodul Mittelalter/ Frühe Neuzeit - Moderne Grundkurs Mittelalter/Frühe Neuzeit - Moderne Study requirement
Ungraded examination
Student information
22-1.2_a Grundmodul Mittelalter/ Frühe Neuzeit - Moderne Grundkurs Mittelalter/Frühe Neuzeit - Moderne Study requirement
Ungraded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Geschichtswissenschaft (Gym/Ge) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) Modul 1.3   8  

No more requirements
No E-Learning Space
Registered number: 25
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2015_220021@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_59671299@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
8 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, August 3, 2016 
Last update times:
Wednesday, July 1, 2015 
Last update rooms:
Wednesday, July 1, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
GK / 4
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=59671299
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
59671299