250238 Ethnographie der Kindheit (S) (WiSe 2015/2016)

Contents, comment

In der neueren Kindheitsforschung werden Kinder grundsätzlich als soziale, handlungsmächtige Akteure betrachtet. Für eine Ethnographie der Kindheit sind verschiedene Fokussierungen von Interesse: einerseits die (relativ eigenständigen) Kinderkulturen - so genannte peer cultures -, in denen Kinder unter sich bleiben und eigensinnige kulturelle Bedeutungen aushandeln, und andererseits die gesellschaftliche Konstruktion von Kindheit im Rahmen der generationalen Ordnung, d.h. in pädagogischen Institutionen wie z.B. Kindergarten und Schule. Ethnographische Methoden wie teilnehmende Beobachtung, Informantenbefragungen und -interviews sowie audio-visuelle Aufzeichnungen von alltäglichen Interaktionen in den erforschten Feldern erlauben es, kulturelle Praktiken und Alltagstheorien von Kindern (und Erwachsenen) zu rekonstruieren.
Das Seminar führt anhand beispielhafter ethnographischer Studien in diesen erziehungswissenschaftlichen Forschungszugang ein. Die theoretischen und methodologischen Grundlagen werden ebenso diskutiert wie die Frage, wie das Lebensalter Kindheit hier im Vergleich zu anderen wissenschaftlichen Zugängen erforscht wird und welche Erkenntnisse damit erarbeitet werden.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME1 Allgemeine Grundlagen E2: Lebensalter Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-MEW1 Allgemeine Grundlagen der Erziehungswissenschaft E3: Lebensalter Study requirement
Student information
- Ungraded examination Graded examination Student information
25-UFP5 Fachdidaktik UFP E1: Subjektentwicklung im Kindes- und Jugendalter Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Geschlechterforschung in der Lehre    
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.1.2   scheinfähig  

No more requirements
No eLearning offering available
Address:
WS2015_250238@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_59665053@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, December 14, 2015 
Last update rooms:
Monday, December 14, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=59665053
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
59665053