250052 Kooperation in der Schule ‒ Unterricht und Lehrerprofessionalität gemeinsam entwickeln (S) (WiSe 2015/2016)

Short comment

Das Seminar beginnt in der ersten Novemberwoche.

Contents, comment

Die Kooperation von Lehrkräften wird als Merkmal "guter Schulen" angesehen, doch die Befunde zu ihrer Wirkungsmächtigkeit sind mitunter widersprüchlich. Im Laufe des Seminars werden theoretische Modellierungen zur Lehrerkooperation ebenso behandelt wie empirische Befunde zu ihrer (Un-)Wirksamkeit bzw. Erträgen inkl. ggf. auftretender Nachteile, Möglichkeiten zu ihrer einzelschulischen Förderung (inkl. Netzwerkarbeit) und nicht zuletzt konkrete Übungen und Beispiele zum praxisbezogenen Erwerb kooperationsbezogener Kompetenzen (Bsp. im Rahmen kollegialer Hospitationen oder sogenannter Unterrichtsstudien).

Bibliography

Baum, E., Idel, T.-S. & Ullrich, H. (Hrsg.) (2012). Kollegialität und Kooperation in der Schule. Theoretische Konzepte und empirische Befunde. Wiesbaden: VS.
Huber, S. G. & Ahlgrimm, F. (Hrsg.) (2012). Kooperation. Aktuelle Forschung zur Kooperation in und zwischen Schulen sowie mit anderen Partnern. Münster: Waxmann.
Keller-Schneider, M., Albisser, S. & Wissinger, J. (Hrsg., 2013). Professionalität und Kooperation in Schulen. Beiträge zur Diskussion über Schulqualität. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Kempfert, G. & Ludwig, M. (2010). Kollegiale Unterrichtsbesuche. Besser und leichter unterrichten durch Kollegen-Feedback (2. Aufl.). Weinheim: Beltz.
Kullmann, H. (2010). Lehrerkooperation – Ausprägung und Wirkungen am Beispiel des naturwissenschaftlichen Unterrichts an Gymnasien. Münster: Waxmann.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 12-14 Q0-107 02.11.2015-12.02.2016
not on: 12/24/15 / 12/31/15

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi10 Schulentwicklung und Professionelle Kooperation E2: Professionelle Kooperation Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MG.3.4.2; Professionsbezogene Vertiefung   3 aktive Teilnahme  

Bereitschaft zur Erprobung unterrichtsdidaktischer Elemente im Team

No eLearning offering available
Registered number: 16
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2015_250052@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_59510892@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
3 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Friday, October 23, 2015 
Last update rooms:
Friday, October 23, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=59510892
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
59510892