250373 Gefährliche Phantasien? Erregungspotentiale von Kinder- und Jugendliteratur und -medien (S) (WiSe 2025/2026)

Contents, comment

„Die Seele eines Kindes ist heilig, und was vor sie gebracht wird, muß wenigstens den Werth der Reinigkeit haben.“ (Johann Gottfried Herder)

Nicht nur in pädagogischen Diskursen wird der Kinder- und Jugendliteratur (KJL) bisweilen eine nahezu magische Kraft beigemessen: Sie soll unterhalten und bilden, pädagogisch wertvoll sein, ihren Beitrag zur Gutwerdung der Heranwachsenden leisten, dabei unbedingt Normen und Werte vermitteln. Scheitert sie an diesen Vorstellungen, erscheint sie wiederum als Verführerin und Verderberin. Sie ist somit eine äußerst umstrittene, als besonders wirkmächtig wahrgenommene Erziehungsinstanz.

Im Seminar betrachten wir historische und aktuelle Kontroversen um KJL und erkunden, welche Vorstellungen über Literatur, Ideologie und kindliche bzw. jugendliche Leser:innen sich darin ausdrücken.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 14-16   13.10.2025-02.02.2026

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE2 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E3: Lebensphasen und Lebenslauf im Fokus der Erziehungswissenschaft Study requirement
Graded examination
Student information
25-BE2_ver1 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E3: Lebensphasen und Lebenslauf im Fokus der Erziehungswissenschaft Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14_b Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2 Fachliches Grundlagenmodul E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
WS2025_250373@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_580372502@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, July 14, 2025 
Last update times:
Friday, July 11, 2025 
Last update rooms:
Friday, July 11, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=580372502
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
580372502