250364 Einführung in die Gestaltung von Lehr- und Lernorten in der Erwachsenenbildung (BS) (WiSe 2025/2026)

Contents, comment

Beschreibung: Das Feld der Erwachsenen- und Weiterbildung ist - anders als viele andere Bildungsbereiche - durch eine besondere Heterogenität geprägt. Teilnehmende, Lehrende, Lernorte und Angebotsformate sind ebenso vielfältig, wie die Inhalte, die vermittelt werden. Diese Vielfalt eröffnet große Gestaltungsspielräume, stellt jedoch auch vor die Herausforderung, sich in dem Feld zu orientieren.

Orientierung ist daher das leitende Stichwort dieses Blockseminars:
Sie gewinnen einen Überblick über zentrale theoretische Grundlagen der Erwachsenenbildung, setzen sich beispielhaft mit Lehr- und Lernorten auseinander, lernen exemplarisch Perspektiven von Lehrenden und Teilnehmenden kennen und nehmen an einer Exkursion zu einem Bildungsort aus der Praxis teil.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Fr 10-12   19.12.2025 Vorbereitungsseminar
one-time Sa 10-16   10.01.2026
one-time So 10-16   11.01.2026
one-time Sa 10-16   24.01.2026
one-time So 10-16   25.01.2026
one-time Fr 14-18   30.01.2026 Nachbereitungsseminar

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE2 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E3: Lebensphasen und Lebenslauf im Fokus der Erziehungswissenschaft Study requirement
Graded examination
Student information
25-BE2_ver1 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E3: Lebensphasen und Lebenslauf im Fokus der Erziehungswissenschaft Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14_b Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2 Fachliches Grundlagenmodul E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 45
Address:
WS2025_250364@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_576655234@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, July 7, 2025 
Last update times:
Tuesday, July 8, 2025 
Last update rooms:
Tuesday, July 8, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=576655234
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
576655234