220116 Kommunikationsrevolution im kolonialen Setting: Neuengland um 1700 (S) (WiSe 2025/2026)

Contents, comment

Im Seminar vertiefen wir das in der zugehören Überblicksveranstaltung (220115) behandelte Wissen zum vormodernen Nachrichtensystem am Fallbeispiel der Kommunikationsrevolution in Neuengland.

Die puritanischen „Pilgerväter“ der Mayflower, die 1620 im heutigen Neuengland eine Kolonie gründeten und bald gemeinsam mit den American Indians das erste Thanksgiving feierten, gehören zu den auch in Deutschland bekannten Schlaglichtern der US-amerikanischen Erinnerungskultur. Dem Seminar dienen sie als Ausgangspunkt, um zunächst einen genaueren Blick auf die Kolonisation dieses Teils Nordamerikas zu werfen. Anschließend widmen wir uns der besonderen Kommunikationssituation der Kolonist:innen, die geprägt war von der enormen Distanz zum englischen Mutterland sowie von der Abhängigkeit von indigenen Algonkingruppen und den Unsicherheitserfahrungen im ihnen unbekannten Terrain. Diese Kommunikationssituation war schließlich um 1700 von schnellem Wandel geprägt: Innerhalb weniger Jahrzehnte wurden Postrouten eingerichtet und lokale Zeitschriften gegründet, die in ihrer Anzahl schnell mit derjenigen in europäischen Großstädten mithalten konnten. Wie unter einem Brennglas lassen sich daher Auswirkungen einer Medien- und Kommunikationsrevolution untersuchen.

Das Seminar findet als Blockveranstaltung, die erste Sitzung zudem als online-Veranstaltung statt.

Bibliography

Richard Brown, Knowledge is Power. The Diffusion of Information in Early America, 1700-1865, New York/ Oxford 1989; Michiel van Groesen/ Johannes Müller (Hgg.), Far from the Truth. Distance, Information, and Credibility in the Early Modern World (= Hakluyt Society in the History of Travel), New York 2024; Matt Cohen, The Networked Wilderness. Communicating in Early New England, Minneapolis/London 2010.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Sa 8-12   01.11.2025
one-time Fr 8-16   23.01.2026
one-time Sa 8-16 X-E1-103 24.01.2026

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-3.1 Hauptmodul Vormoderne
3.1.5
Seminar Vormoderne Study requirement
Graded examination
Student information
22-3.8 Wahlfreies Hauptmodul
3.1.6
Seminar Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
No eLearning offering available
Address:
WS2025_220116@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_561885804@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, May 26, 2025 
Last update times:
Monday, August 11, 2025 
Last update rooms:
Monday, August 11, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) /
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=561885804
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
561885804