The museums in the Northern Marche Museum Network (Rete Museale Marche Nord) have three things in common: (1) their art collections are home to works from the Middle Ages, Renaissance and the present day of international standing, (2) they are housed in historically and architecturally significant palaces and (3) they are located far away from the cultural and tourist centers, well hidden in the breathtaking landscape of the Italian Marche region. In view of this special location, the museums are confronted with particular challenges when it comes to attracting the public and offering cultural education or cultural projects to people both regionally and across regions, as well as from different social backgrounds and different ages; a coherent combination of distinctive curatorial concepts, padagogical and diversity sensitive concepts, targeted marketing strategies, and innovative communication ideas is essential if they are to survive alongside the appeal of the region's tourist beacons.
As part of this one-week excursion seminar, the participants will first slip into the role of ethnographic researchers and examine the special conditions under which the North Mark museums work - including local culture, social and infrastructural situations, and the like. Then, in dialogue with the head of the network, Dr. Luca Baroni, they will develop interdisciplinary ideas for communicating and mediating current exhibitions at selected museums.
Rhythmus | Tag | Uhrzeit | Format / Ort | Zeitraum | |
---|---|---|---|---|---|
Block | Block | Bielefeld, Urbino, Ostrava | 16.-20.03.2026 | 16.-20.03.2026 (plus Reisetage) |
Modul | Veranstaltung | Leistungen | |
---|---|---|---|
25-ISP2 Differenz und Heterogenität (ISP) | E1: Aufwachsen unter erschwerten Bedingungen | Studienleistung
|
Studieninformation |
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation | |
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation | |
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation | |
25-ME-IT Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation | |
25-ME3 Forschungsprojekt | E1: Thematische Einführung | Studienleistung
|
Studieninformation |
25-ME3-IT Forschungsprojekt | E1: Thematische Einführung | Studienleistung
|
Studieninformation |
38-M6-KV Methoden der Kulturvermittlung | Komponieren und Kuratieren | Studienleistung
|
Studieninformation |
- | benotete Prüfungsleistung | Studieninformation | |
38-M9-KV Individuelle Profilierung | Methodische Profilierung | Studienleistung
|
Studieninformation |
38-M9-KV_a Individuelle Profilierung | Methodische Profilierung | Studienleistung
|
Studieninformation |
Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.