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392021 Natural Language Generation for Interactive Systems (S) (SoSe 2015)

Inhalt, Kommentar

Intelligent interactive systems, such as conversational agents or social robots are expected to use natural language and synthetic speech to communicate with their human interaction partners. Usually, the utterances such a system is able to produce are authored by its programmers or professional writers. This limits a system's expressivity in unexpected situations. Natural language generation (automatic planning of what to say, and how to say it) is an approach to utterance production that can overcome this issue.

The seminar will provide a state-of-the art overview of several aspects of natural language generation in interactive systems. Starting with the basic question of communicative intention, we will discuss ‘classic’ NLG topics (e.g., reference, uncertainty, style) from an interactive point of view, inherently dialogue related NLG topics (e.g., how to achieve understanding, language as joint action), and multimodal behaviour generation (e.g., speech-accompanying gestures).

Teilnahmevoraussetzungen, notwendige Vorkenntnisse

Natural language generation is an interdisciplinary research area comprising of (computational) linguistics and artificial intelligence. Students are expected to have prior knowledge in at least one of these two disciplines.

Literaturangaben

Our primary text for this seminar will be a recent (2014) edited collection:

Stent, A. & Bangalore, S. (2014). Natural Language Generation in Interactive Systems. Cambridge University Press, Cambridge, MA, USA. doi:10.1017/CBO9780511844492

The university library has licensed the eBook version (PDF) of this edited collection. It is freely accessible from within the university network (via LAN/WLAN or VPN): http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511844492

Lehrende

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Fachzuordnungen

Modul Veranstaltung Leistungen  
39-Inf-11_ver1 Mensch-Maschine-Interaktion Vertiefung Mensch-Maschine-Interaktion Studieninformation
39-Inf-DKI Digitale Kommunikation und Internetdienste Digitale Kommunikation und Internetdienste Studieninformation
39-M-Inf-MIKE Modularisierter individueller Kompetenz-Erwerb (MiKE) veranstaltungsübergreifend unbenotete Prüfungsleistung Studieninformation
39-M-Inf-VHC Virtual Humans and Conversational Agents Virtual Humans/Verhaltenssimulation Studienleistung
Studieninformation
39-M-Inf-VHC_a Virtual Humans and Conversational Agents Virtual Humans/Verhaltenssimulation Studienleistung
unbenotete Prüfungsleistung
benotete Prüfungsleistung
Studieninformation
39-M-Inf-VKI Vertiefung Künstliche Intelligenz Spezielle Themen der Künstlichen Intelligenz unbenotete Prüfungsleistung
benotete Prüfungsleistung
Studieninformation

Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.

Studiengang/-angebot Gültigkeit Variante Untergliederung Status Sem. LP  
Bioinformatik und Genomforschung / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2011) Mensch-Maschine-Interaktion Wahlpflicht 4. 6. 2 benotet  
Informatik / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2011) Nebenfach Mensch-Maschine-Interaktion Wahlpflicht 4. 6. 2 benotet  
Kognitive Informatik / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2011) Mensch-Maschine-Interaktion Wahlpflicht 6. 2 benotet  
Medieninformatik und Gestaltung / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2011) Mensch-Maschine-Inter Wahlpflicht 4. 6. 2 benotet  
Naturwissenschaftliche Informatik / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2011) Mensch-Maschine-Interaktion Wahlpflicht 4. 6. 2 benotet  
Konkretisierung der Anforderungen
Keine Konkretisierungen vorhanden
Lernraum
TeilnehmerInnen
Automatischer E-Mailverteiler der Veranstaltung
Änderungen/Aktualität der Veranstaltungsdaten
Sonstiges