250159 Gesundheitliche Grundbildung und Gesundheitsförderung in pädagogischen Handlungsfeldern (S) (SoSe 2015)

Contents, comment

Die Veranstaltung gibt einen Überblick über den internationalen Erkenntnisstand im Bereich „Health Literacy“, der in den 80er Jahren aus dem Bildungs- in den Gesundheitsbereich abdiffundiert ist, in der Folge überwiegend in den USA weiterentwickelt und in den letzten rund 10 Jahren in Europa wieder aufgegriffen worden ist. Für „Health Literacy” hat sich im deutschsprachigen Raum die Übersetzung „Gesundheitskompetenzen“ etabliert, die jedoch nur jedoch unzureichend die internationalen Diskurslininen wiedergibt. „Health Literacy” ist verbunden mit allgemeinen Bildungskompetenzen und schließt das Wissen, die Motivation und die Kompetenzen von Menschen ein, auf gesundheitsbezogene Informationen zuzugreifen, diese zu verstehen, bewerten und anzuwenden, um im Alltag Entscheidungen zu treffen, die zur Erhaltung oder Verbesserung der Lebensqualität führen. Die Veranstaltung zielt darauf ab, eine umfassende Einführung in das Thema zu geben sowie die Anschlussfähigkeit an die Bildungswissenschaften und die Relevanz für die Gesundheitsförderung in pädagogischen Handlungsfeldern kenntlich zu machen.

Bibliography

Literatur liegt fast ausschließlich in englischer Sprache vor.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE11 Abschlussmodul E1: Seminar Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BE7 Personen- und gruppenbezogene Differenzkonstruktionen E2: Konzepte pädagogischen Handelns Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt I; Schwerpunkt II; Schwerpunkt III    

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 29
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
SS2015_250159@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_53741546@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
4 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, February 23, 2015 
Last update rooms:
Monday, February 23, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=53741546
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
53741546