250093 Von der Kita in die Grundschule: Konzepte und Aufgaben der Schuleingangsphase und der Übergangsgestaltung (S) (SoSe 2015)

Contents, comment

Der Übergang zur Grundschule stellt für Kinder und Eltern ein wichtiges biografisches Ereignis dar. Auf institutioneller Ebene bedeutet der Übergang in professioneller Hinsicht eine Herausforderung für ErzieherInnen und Grundschullehrkräfte“ ( Hanke et al. 2013).
Im Seminar geht es - mit Blick auf alle beteiligten Akteure- um verschiedene Aspekte und Fragen einer gelingenden Gestaltung des Übergangs und der Schuleingangsstufe. Es werden folgende Inhalte thematisiert:
- Transitionsmodelle des Elementar-/ Primar-/ Sekundarbereichs einschließlich der Kooperation mit weiteren Institutionen und Eltern
- Schulanfang und Schuleingangsstufe als besondere Herausforderungen unter den vielfältigen Aspekten der Grundschule als Schule für alle Kinder
- Klassenlehrerfunktionen insbesondere unter der Perspektive der Stärkung der Selbst- und Sozialkompetenzen sowie der Teilhabe- und Partizipationsmöglichkeiten
- Neuordnung der Eingangsphase; Implikationen für die Übergangsgestaltung und für Schul- und Unterrichtsentwicklung
- Didaktisches Handeln von Lehrkräften in jahrgangsheterogenen Klassen

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 10-12 C01-148 23.04.-16.07.2015
not on: 5/14/15 / 6/4/15

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi13 Pädagogik des Elementar- und Primarbereichs E2: Konzepte und Aufgaben der Schuleingangsphase und der Übergangsgestaltung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GHR / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MA.4.1.2   3 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MG.4.1.2   3 aktive Teilnahme  

No more requirements
No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2015_250093@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_53475115@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, April 2, 2017 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Thursday, April 16, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=53475115
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
53475115