300261 Grounded Theory (MA: Soziologische Methoden - qualitativ) (S) (SoSe 2025)

Contents, comment

Mit der Grounded Theory [GT] werden Theorien über beschränkte Wirklichkeitsbereiche aus für diesen Zweck generierten Daten induktiv entwickelt. Dabei wechseln sich Phasen der Datengenerierung und ihrer Analyse, in einem systematisch-zyklischen Prozess ab, wodurch die iterative Formulierung einer Theorie über den fokussierten Wirklichkeitsbereichs ermöglicht wird. Ein Vorteil dieses Verfahrens ist, dass es nicht auf eine bestimmte Erhebungsmethode beschränkt ist, sodass verschiedene Datentypen wie Interviewdaten, Beobachtungsprotokolle, Audio- und Videoaufzeichnungen wie auch Online-Daten aufeinander bezogen werden können. Dies bedarf einer methodologischen Stringenz mit gleichzeitiger interpretativer Offenheit, was mittels verschiedener Kodiertechniken und dem Schreiben von Memos realisiert werden kann.

Im Seminar werden der Pragmatismus als theoretischer Hintergrund der GT-Methodologie, die Vorgehensweisen und Strategien sowie neuere Entwicklungen anhand ausgewählter Texte diskutiert. Neben dem Lesen der Texte, deren Diskussion und der Reflexion der Methodologie wird in einem interessierenden Feld angeleitet geforscht. Im Rahmen kleiner Forschungsprojekte in Gruppenarbeit werden die zu erhebenden Daten mit Unterstützung von Software interpretiert, um eine Theorie über den fokussierten Bereich zu formulieren.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 10-12 X-E0-206 07.04.-18.07.2025

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M-Soz-M3a Soziologische Methoden a Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M3b Soziologische Methoden b Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M3c Soziologische Methoden c Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
Registered number: 7
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2025_300261@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_505283681@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
7 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 1
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, February 25, 2025 
Last update times:
Thursday, February 6, 2025 
Last update rooms:
Thursday, February 6, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=505283681
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
505283681