230235 Literarisches Lernen an Fallbeispielen: von A wie Auswahl bis Z wie Zielsetzung (S) (SoSe 2025)

Contents, comment

Literarisches Lernen ist nicht voraussetzlos: Schon im Vorwege jeder Unterrichtsplanung sind auf theoretisch-fachlicher, didaktisch-methodischer sowie auf pädagogischer Ebene jeweils zahlreiche, später zusammenwirkende Gesichtspunkte zu bedenken. Welches diese Gesichtspunkte sind, welcher Stellenwert ihnen zukommt und wie sie sich konkret in die Unterrichtspraxis – also auch ins Praxissemester – überführen lassen, das wollen wir im Seminar erfragen.

In der Veranstaltung beschäftigen wir uns mit den grundsätzlichen Voraussetzungen, Vorgaben und Gelingensanforderungen an literarisches Lernen in inklusiven Lerngruppen. Ziel ist es, beispielhaft die Gestaltungsmöglichkeiten literarischen Lernens auszuloten und somit genauer zu bestimmen. Dazu werden wir uns zunächst gemeinsam kleinschrittig wesentliche literaturdidaktische und inklusionspädagogische Grundlagen aneignen und uns mit den curricularen Standards auseinandersetzen, um Unterrichtssettings mitsamt konkreter Aufgabenstellungen und Differenzierungsvorschläge zu entwickeln und zu reflektieren.

Requirements for participation, required level

Voraussetzung ist, dass Sie im Master Ed. studieren.

Bibliography

Der Seminarplan samt Literaturliste und die benötigte Sekundärliteratur werden online via Moodle bereitgestellt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 12-14 B0-237 07.04.-18.07.2025
not on: 5/21/25 / 6/25/25
one-time Mi 12-14 U2-139 25.06.2025

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-GER-VRPS_G Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) Fachdidaktisches Seminar Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
Registered number: 26 (1)
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2025_230235@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_503739381@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
24 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, February 21, 2025 
Last update times:
Tuesday, April 1, 2025 
Last update rooms:
Tuesday, April 1, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=503739381
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
503739381